Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/10215
Title: Проектирование индивидуальной траектории профессионального развития как условие успешной профессиональной подготовки
Other Titles: Designing of independent professional development path as a means of successful vocational training
Authors: Lysuenko, S. A.
Лысуенко, С. А.
Issue Date: 2014-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Лысуенко, С. А. Проектирование индивидуальной траектории профессионального развития как условие успешной профессиональной подготовки / С. А. Лысуенко // Образование и наука. — 2014. — № 10. — С. 47-59.
Abstract: The research objective is to study students’ abilities to predict and build own (individual) professional future, i.e. setting professional problems, defining the ways of their realisation, adequate estimating their own possibilities; an interrelation establishment between the designated abilities and educational success at vocational training stage. Methods. Theoretical methods include review and analysis of the approaches to studying the issues of life perspectives of personality in foreign and Russian science. Practical research methods involve the empirical analysis of products, results and quality of students’ activity (the content-analysis of the essay content based on the set theme, monitoring of educational achievements and revealing of abilities to combine educational and professional experience). Research has an ascertaining character. Processing of the received data was conducted by means of the computer program «Package SPSS-17»; the parametrical method of comparison and the criterion Student-t were used for independent samples; the criterion Pearson’s chi-squared test (x2) and contingency tables were applied while analyzing the nominative data. Results and scientific novelty. The research data have proved that the pupils with the ability and readiness for designing of the individual professional future during vocational training have the following skills: they can accurately formulate their professional purposes; they can determine the ways of its achievement correctly and efficiently; these students realize the importance of own activity in the course of professional evolvement; and they demonstrate higher educational and professional achievements becoming more qualified experts. Practical significance. Implementation of the research outcomes specifies urgency for modern young men and their abilities to plan own professional development path. It is necessary to work out specific educational program or curricula on knowledge and skills designing formation of the students’ professional future since the requirement for such abilities is intensified under the conditions of uncertainty and rapidly changing environment. Training to individual or independent planning of advancement in professional occupation will allow improving the education quality of higher education institutions and colleges
Целями представленного в статье исследования стали: 1) изучение умений студентов прогнозировать и выстраивать собственное (индивидуальное) профессиональное будущее: ставить профессиональные задачи, определять пути их реализации, адекватно оценивать собственные возможности; 2) установление взаимосвязи между обозначенными умениями и образовательной успешностью в период профессиональной подготовки. Методы. Теоретические методы исследования – обзорный анализ и синтез подходов к изучению вопросов жизненных перспектив личности в зарубежной и отечественной науке; практические методы – эмпирический анализ продуктов, результатов и качества деятельности студентов: контент-анализ содержания эссе на заданную тему, мониторинг учебных достижений и выявление способностей совмещать учебную и трудовую деятельность. Исследование носило констатирующий характер. Обработка полученных данных проводилась с помощью компьютерной программы «Пакет SPSS-17»; для независимых выборок использовались параметрический метод сравнения и критерий t-Стьюдента; для анализа номинативных данных– критерий x2-Пирсона и таблицы сопряженности. Результаты и научная новизна. Данные исследования подтвердили, что учащиеся, демонстрирующие в период профессиональной подготовки способность и готовность к проектированию индивидуального профессионального будущего, обладающие навыками четко формулировать профессиональные цели, верно и рационально определять реальные пути их достижения, а также осознающие важность собственной активности в процессе профессионального становления, демонстрируют более высокие учебно-профессиональные достижения и становятся более квалифицированными специалистами. Практическая значимость. Полученные в ходе исследования результаты указывают на актуальность для современных молодых людей умений проектировать собственную траекторию профессионального развития. Потребность в таких умениях усиливается в условиях неопределенности и стремительно меняющейся реальности, поэтому необходима разработка специальной учебной программы по формированию у студентов знаний и навыков проектирования профессионального будущего. Обучение самостоятельному планированию продвижения в профессии позволит повысить качество образования в вузах и колледжах 
Keywords: PERSON'S LIFE PERSPECTIVES
PERSON'S PROFESSIONAL PROGRESS
INDIVIDUAL TRAJECTORY OF PROFESSIONAL TRAINING
EDUCATIONAL PROGRESS IN THE PERIOD OF PROFESSIONAL TRAINING
ЖИЗНЕННЫЕ ПЕРСПЕКТИВЫ ЛИЧНОСТИ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТИ
ИНДИВИДУАЛЬНАЯ ТРАЕКТОРИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ УСПЕШНОСТЬ В ПЕРИОД ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука № 10 (2014)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_10_119_05.pdf265,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.