Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12499
Title: Креативно ориентированное обучение: разработка стратегии и путей ее реализации
Other Titles: Development and implementation of creativity-oriented teaching strategy
Authors: Degtyarev, S. N.
Дегтярев, С. Н.
Issue Date: 2014-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Дегтярев, С. Н. Креативно ориентированное обучение: разработка стратегии и путей ее реализации / С. Н. Дегтярев // Образование и наука. — 2014. — № 6. — С. 20-34.
Abstract: The research investigates the principles of creativity-oriented teaching (COT), substantiates its strategy based on developing the didactic structure of creative educational environment, and looks for the invariant of pedagogical activity guaranteeing the creativity development. The methodology involves a theoretical analysis and specification of COT principles, and empirical methods of identifying the creative teaching invariant. The paper describes the content of COT principles, and provides recommendations for their implementation; the concepts of creative teaching invariant and creative potential being defined. The author supplements the theory of heuristic teaching and applies the methods of logical and graphical structuring of information to foster students’ creative activity. The research findings can be implemented in the system of school education for developing the students’ intellectual potential and creative abilities
Цель: исследуется содержание принципов креативно ориентированного обучения (КОО), обосновывается его стратегия, опирающаяся на необходимость формирования дидактической структуры креативной развивающей среды и поиск инварианта педагогических действий, обеспечивающих наибольший эффект в развитии творческих способностей. Методы: теоретические: анализ и конкретизация принципов КОО; эмпирические: опытно-экспериментальная работа по определению креативного инварианта обучения (системы педагогических действий по развитию креативности). Результаты: сформулированы и обоснованы принципы КОО, разработаны рекомендации по реализации КОО на старшей ступени обучения. Научная новизна: раскрыто содержание понятия ""креативный инвариант обучения"", уточнено понятие ""креативный потенциал"". Дополнена теория продуктивного (эвристического) обучения: обосновано использование методов логико-графического структурирования информации с целью подготовки учащихся к продуктивной деятельности. Практическая значимость. Использование результатов исследования в системе школьного обучения позволяет сосредоточить образовательный процесс на интеллектуальном развитии учащихся и наиболее эффективно формировать их креативные способности
Keywords: DEVELOPMENTAL TEACHING
CREATIVE ABILITIES
CREATIVE POTENTIAL
DIDACTIC PRINCIPLES OF CREATIVITY-ORIENTED TEACHING
CREATIVE METHODS
РАЗВИВАЮЩЕЕ ОБУЧЕНИЕ
КРЕАТИВНЫЕ СПОСОБНОСТИ
КРЕАТИВНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ
ДИДАКТИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ КРЕАТИВНО ОРИЕНТИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ
КРЕАТИВНЫЕ МЕТОДЫ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука № 6 (2014)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_6_115_003.pdf196,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.