Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12506
Title: Образовательные возможности коллажа как дидактического средства: междисциплинарный подход
Other Titles: Educational opportunities of collage as a didactic means: interdisciplinary approach
Authors: Ryzhkina, I. B.
Рыжкина, И. Б.
Issue Date: 2014-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Рыжкина, И. Б. Образовательные возможности коллажа как дидактического средства: междисциплинарный подход / И. Б. Рыжкина // Образование и наука. — 2014. — № 6. — С. 113-133.
Abstract: The research aim is to examine the functions and educational opportunities of collage as a didactic means. The methodology and methods involve the multilateral theoretical data analysis and generalization; activity approach to pupils’ perception analysis; communicative approach to finding the interrelation between the perception and speech act; lingua-cultural approach to collage consideration as a sign, information vehicle and communication subject; and developmental teaching approach. The author undertakes the cross-disciplinary analysis, including the scientific works on philosophy, psychology, semiotics and culture studies, and proves the collage adequacy to the cognitive specificity of modern pupils’perception and foreign-language teaching. The concept of collage is specified, its semiotic characteristics and unique features as a didactic means discussed. The research novelty involves developing a new frame of reference to collage as a didactic tool and cultural phenomenon with educational and developmental opportunities. The research findings, including the methodology basis for content structuring and selecting a collage type, can be used for educational problem solving
Цель – выявить функции и потенциальные образовательные возможности использования коллажа как дидактического средства. Методы и методики: многосторонний теоретический анализ данных различных наук и их обобщение; деятельностный подход в исследовании восприятия учащимися материала; коммуникативный подход к установлению связи между процессом восприятия коллажа и процессом речевого общения; лингвокультурологический подход в рассмотрении коллажа как знака, носителя информации и объекта коммуникации; принципы развивающего обучения. Результаты: на основе концептуального синтеза научных работ из разных отраслей социогуманитарного знания: философии, культурологи, семиотики и психологии – убедительно доказывается, что коллаж как дидактическое средство в целом адекватно особенностям когнитивного стиля восприятия современных школьников и в частности соответствует целям иноязычного образования. Показана специфика коллажа как объекта восприятия, выделены его семиотические характеристики и важные качества как одной из основных дидактических единиц. Научная новизна. С опорой на результаты комплексного междисциплинарного анализа выявлены и описаны функциональные ресурсы коллажа как культурного феномена и как дидактического инструмента, применение которого в учебном процессе открывает новые познавательные, развивающие, воспитательные и учебные возможности. Практическая значимость: предложена методическая база к структурированию содержания и выбору формы коллажа для решения образовательных задач
Keywords: CLIP THINKING AND PERCEPTION
COLLAGE
SIGN PHENOMENON
METHODOLOGY FUNCTIONS
MATERIAL TEACHING MEANS
КЛИПОВЫЙ ТИП МЫШЛЕНИЯ И ВОСПРИЯТИЯ
КОЛЛАЖ
ЗНАКОВЫЙ ФЕНОМЕН
МЕТОДИЧЕСКИЕ ФУНКЦИИ МАТЕРИАЛЬНОГО СРЕДСТВА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2014. №6
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_6_115_009.pdf4,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.