Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12955
Title: Модель формирования профессионально-творческого потенциала студентов творческих профессий
Other Titles: The model of formation of professional and creative potential of students of creative professions
Authors: Gnatyshina, E. A.
Gerdt, N. A.
Гнатышина, Е. А.
Гердт, Н. А.
Issue Date: 2015-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гнатышина, Е. А. Модель формирования профессионально-творческого потенциала студентов творческих профессий / Е. А. Гнатышина, Н. А. Гердт // Образование и наука. — 2015. — № 2. — С. 18-27.
Abstract: The aim of publication is to acquaint readers with the practical aspects of simulation of the process of formation of professional and creative potential of students in terms of professional educational organizations, on the basis of which the authors suggest a model that provides better students’ preparation for the profession of engineering and the art of photography. Methods. The authors use scientific-pedagogical analysis of the concepts forming the conceptual field problems, theoretical and methodological analysis of the problem of modeling on the basis of which we have developed and described a model of formation of professional and creative potential of students. The systematic, personal activity and competence-oriented approaches are selected as a conceptual basis for developing models of formation of professional and creative potential of students. The model is based on the principles of humanity, scientific, consistency, adequacy, effectiveness, the theory with the practice combination, focus on the potential of subjects of the educational environment and technology. Results. The model of formation of professional and creative potential of students of creative professions is described and graphically presented. This model allows improving the quality of training of the future workforce, which is one of the most urgent tasks of the state policy of Russia. Scientific novelty. The proposed model presents the peculiarities of training of students of vocational educational institutions. Functions and indicative data of realisation of each component of the given model are considered. The model represents the integration of the following components: motivational and target, substantive, procedural, reflective and evaluative. Practical significance. The proposed model complies with modern society on the quality of training of students of creative professions in terms of professional educational organizations; it reflects the interdisciplinary communication disciplines, making it available for use not only by teachers of special and technical disciplines, but also teachers of general subjects. Model use in teaching and educational process will allow raising its quality 
Цель публикации – познакомить читателей с практическими аспектами моделирования процесса формирования профессиональнотворческого потенциала студентов вузов. Методы. Авторы используют научно-педагогический анализ понятий, образующих терминологическое поле проблемы; теоретический и методологический анализ, на основе которого разработана и описана модель формирования профессионально-творческого потенциала студентов. В качестве концептуальной основы разработки данной модели избраны системный, личностно-деятельностный и компетентностно-ориентированный подходы. Модель построена на принципах гуманности, научности, системности, достаточности, результативности, связи теории с практикой, ориентированности на потенциал субъектов образовательной среды и технологичности. Результаты. Описана и графически представлена модель обнаружения и раскрытия профессионально-творческого потенциала студентов творческих профессий, позволяющая сделать подготовку будущих рабочих кадров более совершенной, что является одной из актуальных задач государственной политики России. Научная новизна. В авторской модели отражены особенности обучения студентов творческих профессий. Введены функции и индикативные показатели реализации каждого компонента модели: мотивационно-целевого, содержательного, процессуального, рефлексивно-оценочного. Практическая значимость. Предлагаемая модель отвечает требованиям современного общества к качеству подготовки специалистов и предписаниям стандартов образования; в модели отражены межпредметные связи дисциплин, что делает ее доступной при преподавании не только специальных и общетехнических, но и общеобразовательных предметов. Использование модели в учебно-воспитательном процессе позволит повысить его качество 
Keywords: MODEL
MODELING
STRUCTURE
PROCESS
PROCESS OF FORMATION
PROFESSIONAL CREATIVE POTENTIAL
INNOVATION
МОДЕЛЬ
МОДЕЛИРОВАНИЕ
СТРУКТУРА
ПРОЦЕСС
ПРОЦЕСС ФОРМИРОВАНИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ТВОРЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ
ИННОВАЦИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука № 2 (2015)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_2_121_003.pdf558,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.