Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12983
Title: Физическая культура и ее роль в воспитании студентов нефизкультурного вуза
Other Titles: Physical Culture and Its Role in Training the Students of Non-sports Higher Educational Institutions
Authors: Kaznacheyev, S. V.
Strakhova, I. B.
Lopatina, O. V.
Казначеев, С. В.
Страхова, И. Б.
Лопатина, О. В.
Issue Date: 2015-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Казначеев, С. В. Физическая культура и ее роль в воспитании студентов нефизкультурного вуза / С. В. Казначеев, И. Б. Страхова, О. В. Лопатина // Образование и наука. — 2015. — № 3. — С. 156-164.
Abstract: The aim of the investigation is to show long-felt need of formation of proof motivation to physical culture and skills of a healthy way of life among university students, whose specialties are not connected with the sports. Methods. The methods involve survey and questionnaire as a part of sociological research (such methods were used to find out what place occupies health in the system of modern students’ values, and what are be the basic motives of a healthy way of life of student’s youth). The standard computer statistical analysis was applied to processing of research results. Scientific novelty and results. Modern interpretation of the term «physical training» is given. Authors of the present study maintain and prove the fact that not only simply applied aspect of the formation, helping to achieve quality health of the person and to get the competence of professional sports, but also a science concerning the ways and technologies of achievement of harmony of the personal development, provide successful preparation for work on the chosen specialty. Data of sociological research shows stereotypic representations of students on physical training as a way of improvement of muscles work and increase its weight. The research show total imperception of the fact that muscles activity is reflected in emotionally-shaped thinking; successful mastering of modern scientific knowledge, active ability to live, successful implementation of personal and professional plans are impossible without such activities. Low valeological competence of parents, school teachers, tutors and teachers of higher schools is revealed as the main reason of an absence of students’ organisation skills of a healthy way of life, and upkeeping the state of health. Practical significance. Research materials justify that the system of mass physical training requires conceptual reforming; it is required to include reconsideration of a place and role of the so-named discipline in the higher school 
Цель статьи – показать назревшую необходимость формирования у студентов вузов, чьи специальности не связаны со спортом, стойкой мотивации занятиями физкультурой и навыков здорового образа жизни. Методы. Для выяснения, какое место занимает здоровье в системе ценностей современных студентов и каковы могут быть основные мотивы здорового образа жизни студенческой молодежи, авторами было проведено социологическое исследование, в ходе которого использовались опрос и анкетирование. Для обработки результатов исследования применялся стандартный компьютерный статистический анализ. Научная новизна и результаты. Дано современное толкование термина «физическая культура». Авторы настаивают и доказывают, что это не просто прикладной аспект образования, помогающий добиться высокого качества здоровья человека и приобрести компетенции в профессиональном спорте, но и наука о способах и технологиях достижения гармонии личностного развития, обеспечивающих успешную подготовку к работе по выбранной специальности. Данные социологического исследования демонстрируют стереотипные представления студентов о физической культуре как способе улучшения работы мышц и увеличении их массы и полное отсутствие понимания, что деятельность мышц отражается на эмоционально-образном мышлении, без которого невозможно успешное усвоение современных научных знаний, активная жизнедеятельность, успешное претворение в жизнь личных и профессиональных планов. Выявлена главная причина недостатка умений и навыков у студентов в организации здорового образа жизни, поддержании в порядке своего самочувствия – низкая валеологическая грамотность родителей, школьных педагогов, воспитателей и преподавателей вузов. Практическая значимость. Материалы исследования в очередной раз подтверждают, что система массовой физической культуры нуждается в концептуальном реформировании, требуется в том числе и пересмотр места и роли одноименной дисциплины в высшей школе 
Keywords: PHYSICAL CULTURE
VALEOLOGY
CULTURE OF HEALTH
ORGANIZATION OF PHYSICAL CULTURE SYSTEM
ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА
ВАЛЕОЛОГИЯ
КУЛЬТУРА ЗДОРОВЬЯ
ОРГАНИЗАЦИЯ СТРУКТУРЫ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука № 3 (2015)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_3_122_013.pdf239,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.