Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/13430
Title: Электронный учебник – предметная информационно-образовательная среда самостоятельной работы учащихся
Other Titles: Electronic textbook — subject informationeducational environment of independent work of students
Authors: Ivanova, E. O.
Иванова, Е. О.
Issue Date: 2015
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Иванова, Е. О. Электронный учебник – предметная информационно-образовательная среда самостоятельной работы учащихся / Е. О. Иванова // Образование и наука. — 2015. — № 5. — С. 118-128.
Abstract: The aim of the paper is to consider the characteristics of the electronic textbook as the subject of the information-educational environment, which ensures the unity both of the procedural and substantive aspects of training. Results. The evolution of views on the electronic textbook in the course of the expansion and awareness of the didactic potential of information and communication technologies is shown. The structure of the electronic textbook is presented in the paper. It includes the following modules: information (invariant content of education and the expansion of its variability); organizational and procedural (variable-based assignments aimed at acquiring information, as well as a means of reflection and evaluation of results); personal (information and telecommunication means of organizing own knowledge); communicative (the field of information and assessment of interaction); and pedagogical (monitoring cognitive activity of students). The structure has been developed with due regard to the need of independent work of a student with the content of education in information and educational environment. Scientific novelty. The features of the independent work of the student in terms of abundance of information through information and communication technologies are analyzed. Special attention is paid to the development of independent cognitive activity of students, their subject position in education. On this bases, the key position that should be considered during the development of the electronic textbook are specified: cognitive activity is considered as an active process of constructing students’ new knowledge based on earlier formed personal experience; personal experience arises as a result of intellectual and cognitive activity of the student; cognition of something new requires an activity in the field of social communication; the efficiency of absorption of the content of education depends on the conditions of implementation of each student’s value preferences, intellectual capabilities and features. Practical significance. The paper is provided with generalisation of existing visions of electronic textbooks. The research material can be useful both to implementers of such educational means, and the teachers mastering new forms of work with schoolchildren
Цель статьи – с точки зрения современного дидактического знания рассмотреть характеристики электронного учебника как предметной информационно-образовательной среды, которая обеспечивает единство процессуальной и содержательной сторон обучения. Результаты. Показана эволюция взглядов на электронный учебник в ходе расширения и осознания дидактических возможностей информационных коммуникационных технологий. Представлена структура электронного учебника, которая включает следующие блоки: информационный (инвариантное содержание образования и его вариативное расширение), организационно-процессуальный (вариативно построенные задания, направленные на усвоение информации, а также средства рефлексии и оценивания результатов), личностный (информационно-телекоммуникационные средства организации собственного познания), коммуникативный (поле информационного и оценочного взаимодействия) и педагогический (средства мониторинга познавательной деятельности учащихся). Структура разработана с учетом необходимости самостоятельной работы обучающегося с содержанием образования в информационно-образовательной среде. Научная новизна. В статье проанализированы особенности самостоятельной работы учащегося в условиях информационного изобилия с помощью информационно-коммуникационных технологий. Особое внимание обращено на формирование самостоятельной познавательной деятельности обучающихся, их субъектной позиции в обучении. Исходя из этого определены ведущие положения, которые следует учитывать при разработке электронного учебника: познавательная деятельность рассматривается как активный процесс конструирования учащимся своего нового знания на основе сформированного ранее личностного опыта; личностный опыт возникает как результат интеллектуальной, познавательной деятельности учащегося; познание нового требует активности в поле социальной коммуникации; эффективность усвоения содержания образования зависит от созданных условий реализации каждым учеником своих ценностных предпочтений, интеллектуальных возможностей и особенностей. Практическая значимость работы состоит в обобщении существующих представлений об электронном учебнике. Данный материал будет полезен как разработчикам этих учебных средств, так и педагогам, осваивающим новые формы работы со школьниками
Keywords: DIDACTICS
INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT
ELECTRONIC TEXTBOOK
INDEPENDENT WORK OF STUDENTS
SUBJECT OF EDUCATION
ДИДАКТИКА
ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
ЭЛЕКТРОННЫЙ УЧЕБНИК
САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА УЧАЩИХСЯ
СУБЪЕКТ ОБУЧЕНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
metadata.dc.description.sponsorship: РГНФ
Origin: Образование и наука № 5 (2015)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_5_124_010.pdf468,44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.