Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/14616
Title: Из опыта сертификации педагогов в зарубежных странах
Other Titles: From the experience of teacher certification in foreign countries
Authors: Yakovleva, E. N.
Krasilova, I. Y.
Яковлева, Э. Н.
Красилова, И. Е.
Issue Date: 2015-11
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Яковлева, Э. Н. Из опыта сертификации педагогов в зарубежных странах / Э. Н. Яковлева, И. Е. Красилова // Образование и наука. — 2015. — № 9. — С. 147-160.
Abstract: The purpose of the article is to review foreign experience of teacher certification according to requirements of the Teacher Professional Standards. Methods. The authors use analysis and generalization of official documents and methodical recommendations of the European Commission on introduction of a system of professional competences (standards) of the teacher; guides for certification of teachers in the EU countries, the USA and Australia according to standards of the teacher; regulations of Russian centers for certification of pedagogical workers using in their activities overseas experience of similar centers and the international standard of personnel certification. Results. Various options for the use of a system of the teacher professional competencies (standards), as well as models of independent certification of teachers in terms of approaches, goals, objectives and organizational forms used in the EU, the USA and Australia are considered and analysed. Scientific novelty. As a result of the analysis of teacher certification experience in a number of foreign countries some general tendencies are identified and taken into account in the recommendations on the establishment of the system of Russian teachers certification as consistent with the Professional Standard «Teacher (pedagogical activity in the field of pre-school, primary general, basic general, secondary general education) (educator, teacher)». Practical significance. The results can be used while developing of regional centres for teachers’ independent certification
Цели статьи – обзор зарубежного опыта сертификации педагогических работников и установление степени соответствия содержания данной процедуры требованиям существующих профессиональных стандартов. Методы. В работе использованы анализ и обобщение официальных документов и методических рекомендаций Европейской комиссии по внедрению системы профессиональных компетенций педагога; руководств по проведению сертификации педагогических работников в странах Европейского союза (ЕС), в США и Австралии; нормативных документов российских центров сертификации в данной области, адаптировавших к своей деятельности зарубежный опыт аналогичных центров и международный стандарт сертификации персонала. Результаты. Рассмотрены и проанализированы различные варианты системы профессиональных компетенций (стандартов) педагога, а также модели независимой сертификации педагогов с точки зрения подходов, целей, задач и организационных форм, применяемых на территории ЕС, в США и Австралии. Научная новизна. Выявлены общие тенденции в процессах и процедурах сертификации педагогов в ряде зарубежных стран. Исходя из этого и в соответствии с требованиями профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)» сформулированы рекомендации по созданию системы сертификации российских педагогических кадров. Практическая значимость. Результаты исследования могут быть задействованы при создании региональных центров независимой сертификации педагогов
Keywords: PROFESSIONAL TRAINING
PROFESSIONAL STANDARD
CERTIFICATION
COMPETENCE
QUALITY OF EDUCATION
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПОДГОТОВКА
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ СТАНДАРТ
СЕРТИФИКАЦИЯ
КОМПЕТЕНЦИЯ
КАЧЕСТВО ОБРАЗОВАНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2015-9-147-160
Origin: Образование и наука. 2015. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_9_128_011.pdf255,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.