Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/14620
Title: Методологический аппарат научного исследования в аспекте концептуализации педагогического знания
Other Titles: The methodological unit of scientific research in terms of conceptualisation of pedagogical knowledge
Authors: Zakirova, A. F.
Закирова, А. Ф.
Issue Date: 2015-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Закирова, А. Ф. Методологический аппарат научного исследования в аспекте концептуализации педагогического знания / А. Ф. Закирова // Образование и наука. — 2015. — № 10. — С. 4-19.
Abstract: Aim. The contents and structure of the methodological unit ofscientific research on educational problems are defined. The present study is the continuation of methodological articles cycle appealed to support the work of newcomer researchers. Methods. The requirements to research justification are disclosed; logicstylistic and language features of the argument while designing the methodological unit are described from the standpoint of complete, panoramic and hermeneutic approaches. Results and scientific novelty. The characteristic of research hypotheses types and the functions realized by them is given. The scientific hypothesis is presented as the instrument of trans-level conceptualization of pedagogical knowledge. The author’s interpretation of a «through» stage-by-stage hypothesis-generating as process of a meaning-making and theoretical organization of research object is offered. Dual character of the hypothesis-generating is presented; it integrates logic-gnoseological and valuable-conceptual, rational and intuitively figurative principles. Typical mistakes in formation of the methodological research unit are analysed. The directions of a multiangle reflection implementation in the course of research activity are designated. Practical significance. The recommendations proposed in the study can by used by teachers-researchers, students, undergraduates, graduate students and doctoral candidates mastering practical methodology of scientific and pedagogical search; and also the materials are designed for research supervisors motivated to increase efficiency and tutorial activity content
Цель. В статье охарактеризованы содержание и структура методологического аппарата научного исследования по проблемам образования. Публикация является продолжением цикла методологических статей, призванных помочь работе начинающих исследователей. Методология. С позиций целостного, панорамного и герменевтического подходов раскрыты требования к обоснованию актуальности исследования, описаны логико-стилистические и языковые особенности аргументации при оформлении методологического аппарата. Результаты и научная новизна. Дана характеристика типов исследовательских гипотез и реализуемых ими функций. Научная гипотеза представлена как инструмент трансуровневой концептуализации педагогического знания. Предложена авторская трактовка «сквозного» поэтапного гипотезирования как процесса смыслообразования и теоретической организации предмета исследования. Продемонстрирован двойственный характер гипотезирования, объединяющего в себе логико-гносеологическое и ценностно-смысловое, рациональное и интуитивно-образное начала. Выделены типичные ошибки в формировании методологического аппарата исследования. Обозначены направления осуществления многоракурсной рефлексии в процессе научно-исследовательской деятельности. Практическая значимость. Изложенные в статье рекомендации предназначены педагогам-исследователям, студентам, магистрантам, аспирантам и докторантам, осваивающим практическую методологию научно-педагогического поиска, а также научным руководителям, стремящимся повысить эффективность и содержательность своей наставнической деятельности
Keywords: METHODOLOGICAL UNIT
CONCEPTUALIZATION OF KNOWLEDGE
WORKING HYPOTHESIS
HYPOTHESIS-GENERATING
DESCRIPTIVE HYPOTHESIS
EXPLANATORY HYPOTHESIS
PREDICTIVE HYPOTHESIS
METAPHORICAL MODELING
MULTIANGLE REFLECTION
МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЙ АППАРАТ
КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ ЗНАНИЯ
РАБОЧАЯ ГИПОТЕЗА
ГИПОТЕЗИРОВАНИЕ
ОПИСАТЕЛЬНАЯ ГИПОТЕЗА
ОБЪЯСНИТЕЛЬНАЯ ГИПОТЕЗА
ПРОГНОСТИЧЕСКАЯ ГИПОТЕЗА
МЕТАФОРИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ
МНОГОРАКУРСНАЯ РЕФЛЕКСИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2015-10-4-19
Origin: Образование и наука. 2015. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_10_129_002.pdf270,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.