Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18424
Название: Развитие креативности педагогов в процессе разрешения конфликтов
Другие названия: Development of educational specialist’s creativity in the process of conflict resolution
Автор: Sergeeva, D. N.
Сергеева, Д. Н.
Дата публикации: 2016-06
Издатель: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Библиографическое описание: Сергеева, Д. Н. Развитие креативности педагогов в процессе разрешения конфликтов / Д. Н. Сергеева // Образование и наука. — 2016. — № 5. — С. 107-122.
Аннотация: The aim of the article is to present creativity in the process of pedagogical conflict resolution. The results of psychological research conducted among secondary school teachers are given. The article summarizes the results of the study of personality and creativity highlighted its main components. Methods. The methods involve theoretical analysis of the problem and the subject of investigation, philosophical, psychological, pedagogical, sociological literature research; empirical methods (school teacher’s psychological testing by means of hand-picked procedures); methods stimulating educational specialists to take initiative in the process of conflict situations› constructive resolution (training methods group discussion, role-playing and business games, specific situations analysis); quantitative and qualitative analysis of empirical results (computer data processing, data design in the form of tables, schemes, illustrations, diagrams, bar charts), methods of mathematical statistics (The Spearman's Rank Correlation Coefficient, ?-Fisher). Data processing procedure is actualized by means of MS Excel package and statistical manipulation program «Statistica 8.0». Results and scientific novelty. The scientific belief of the following concepts content is concretized: «educational specialist’s creativity in the process of conflict resolution», «pedagogical conflict»; psycho-pedagogical conditions of creativity development in the process of conflict resolution are determined. Personal and behavioral features of various creativity level pedagogues are elicited. The correlation of educational specialist’s creativity with peculiarities of their behavior in conflict situations is revealed. It is stated that creativity appears to be one of the determinant of individual’s action, which is oriented on constructive conflict resolution. The program schemed by us promoted the extension of the teachers creative potential, which, in return, promoted upgrading of unusual mentality and creative approach to problem situations solution, which gives an opportunity to resolute pedagogical conflicts constructively. The program of educational specialist’s creative development in the process of conflict resolution is elaborated and tested. The interconnection of creativity, personal and behavioral peculiarities of educational workers in the process of conflict resolution is elicited. The research concludes in educational specialist’s creative development program elaboration in the process of conflict resolution, which promotes the pedagogues’ personal growth, enhancement of professional activity, increase of theoretical and practical background of the teachers for solving conflict situations. Practical significance. Research results may be applied in psychological consulting, in pedagogues’ and psychologists’ teaching or advanced training. The program of educational specialist’s creative development elaboration in the process of conflict resolution may be exercised in psychological educational service functioning. 
Цель статьи – обобщить результаты изучения креативности в процессе разрешения педагогических конфликтов. Представлены результаты психологического исследования, проведенного среди учителей общеобразовательных школ. Методы: теоретический анализ проблемы и предмета исследования, изучение философской, психологической, педагогической, социологической литературы; эмпирические методы (тестирование); методы, стимулирующие проявление креативности педагогов в процессе конструктивного разрешения конфликтных ситуаций (тренинги, групповые дискуссии, ролевые и деловые игры, анализ конкретных ситуаций); методы количественного и качественного анализа полученных результатов (компьютерная обработка данных, их оформление в виде таблиц, схем, рисунков, диаграмм, гистограмм), методы математической статистики (коэффициент ранговой корреляции Спирмена, ψ-критерий Фишера). Процедура обработки данных осуществлялась с помощью пакета MS Excel и программы статистической обработки «Statistica 8.0». Результаты и научная новизна. Конкретизировано научное представление о содержании понятия «креативность педагогов в процессе разрешения конфликтов», «педагогический конфликт», определены психолого-педагогические условия развития креативности условия. Выявлены личностные и поведенческие особенности педагогов с различным уровнем креативности. Обнаружена ее взаимосвязь с особенностями поведения педагогов в конфликтных ситуациях. Доказано, что креативность выступает в качестве одной из детерминант поведения личности, ориентированной на конструктивное разрешение конфликта. Разработана и апробирована программа развития креативности, позволившая увеличить уровень творческого потенциала учителей, что в свою очередь благоприятно сказалось на развитии их способности неординарно мыслить и творчески подходить к решению проблемных ситуаций, конструктивно разрешать педагогические конфликты. Практическая значимость. Результаты исследования могут быть применены в психологическом консультировании, а также при подготовке педагогов и психологов или на курсах повышения квалификации. Предлагаемая программа развития креативности педагогов в процессе разрешения конфликтов может быть использована в деятельности психологической службы образования
Ключевые слова: CREATIVITY
CONFLICT
TEACHER
DEVELOPMENT
КРЕАТИВНОСТЬ
КОНФЛИКТ
ПЕДАГОГ
РАЗВИТИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-5-107-122
Источники: Образование и наука. 2016. №5
Располагается в коллекциях:Образование и наука

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
edscience_2016_5_134_009.pdf548,09 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.