Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18426
Title: Особенности развития школьной педагогики здоровья в Приднестровье
Other Titles: Features of development of school pedagogics health in transnistria
Authors: Abramova, V. V.
Irkhin, V. N.
Абрамова, В. В.
Ирхин, В. Н.
Issue Date: 2016-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Абрамова, В. В. Особенности развития школьной педагогики здоровья в Приднестровье / В. В. Абрамова, В. Н. Ирхин // Образование и наука. — 2016. — № 5. — С. 123-138.
Abstract: The aim of the investigation is to show the features and to define the directions of development of school pedagogics of health in Pridnestrovian Moldavian Republic (PMR). Methods. The methods involve theoretical analysis of sources in the field of pedagogics of health, statistical data, methods of analogy, comparison, correlation, synthesis of information, studying of the best practices of schools of health of PMR. The principles of system and valeological approaches have been involved as the leading methodological reference points. Results and scientific novelty. Intrinsic characteristics and specifics of school pedagogics of health in PMR are disclosed; its genesis during the PostSoviet period is completely presented; the prospects are defined. Positive experience of preservation, strengthening and formation of health of pupils of Pridnestrovian schools is revealed and analysed. Practical significance of research consists that the received results have predictive character and are suitable for design of the organization of a school education system. 
Цель исследования, представленного в публикации, – показать особенности и определить направления развития школьной педагогики здоровья в Приднестровской Молдавской республике (ПМР). Методология и методики. В ходе работы использовался теоретический анализ источников в области педагогики здоровья, статистические данные, методы аналогии, сопоставления, сравнения, обобщения информации, изучение передового опыта школ здоровья ПМР. В качестве ведущих методологических ориентиров были задействованы принципы системного и валеологического подходов. Результаты и научная новизна. Раскрыты сущностные характеристики и специфика школьной педагогики здоровья в ПМР, целостно представлен ее генезис в постсоветский период, определены перспективы. Выявлен и проанализирован позитивный опыт сохранения, укрепления и формирования здоровья учащихся приднестровских школ. Практическая значимость исследования состоит в том, что полученные результаты носят прогностический характер и пригодны для проектирования организации школьной системы образования
Keywords: SCHOOL HEALTH PEDAGOGICS
DEVELOPMENT
PRIDNESTROVIAN MOLDAVIAN REPUBLIC
ШКОЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА ЗДОРОВЬЯ
РАЗВИТИЕ
ПРИДНЕСТРОВСКАЯ МОЛДАВСКАЯ РЕСПУБЛИКА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-5-123-138
Origin: Образование и наука. 2016. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_5_134_010.pdf285,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.