Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19917
Title: Оценка маркетинговой деятельности предприятий агропромышленного комплекса Украины
Other Titles: Evaluation of Ukraine Agro-Industrial Complex Enterprises Marketing Activity
Authors: Levkiv, G. Ya.
Левкив, Г. Я.
Issue Date: 2013
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Левкив, Г. Я. Оценка маркетинговой деятельности предприятий агропромышленного комплекса Украины / Г. Я. Левкив // Научный диалог. - 2013. - № 24 : Общественные науки. - С. 6-25.
Abstract: The problems of the enterprises marketing activity evaluation are covered. The review of Russian and foreign scientists’ opinions concerning indicators of marketing activity which have to be taken into consideration is provided. The condition of marketing activity of agroformations is offered to be described by such quantitative indices as the total amount of expenses on marketing activity; share of expenses on marketing in total expenses of the agroenterprises; agricultural enterprises expenses on advertizing; the number of the agroenterprises marketing workers. The quantitative indices for evaluation of agroformations marketing activity efficiency are defined: indicator of the market size growth, indicator of the growth of the income from the additional enclosed expenses on marketing, profitability of expenses on marketing and sale of agrarian production, share of expenses on marketing in gross sales. The results of the analysis of the Lviv region agro-industrial complex enterprises marketing activity for 2002–2012 are presented. The dynamics of such activity indicators is calculated and its influence on efficiency of agroformations is estimated. The author proves that marketing activity at the Lviv region agro-industrial complex enterprises is not system today, therefore the shown growth of marketing expenses does not influence significantly the growth of market size and does not reflect on the main indicators of such activity effectiveness
Рассматриваются вопросы оценки маркетинговой деятельности предприятий. Приводится обзор мнений отечественных и зарубежных ученых относительно показателей маркетинговой деятельности, которые должны приниматься в расчет. Состояние маркетинговой деятельности агроформирований предлагается описывать с помощью таких количественных показателей, как общий объем расходов на маркетинговую деятельность; доля расходов на маркетинг в общих затратах агропредприятий; расходы сельхозпредприятий на рекламу; количество работников маркетинга агропредприятий. Определены количественные показатели оценки эффективности маркетинговой деятельности агроформирований: показатель роста объема рынка, показатель роста доходов от дополнительных вложенных расходов на маркетинг, рентабельность расходов на маркетинг и сбыт аграрной продукции, доля расходов на маркетинг в валовой реализации. Представлены результаты анализа маркетинговой деятельности предприятий агропромышленного комплекса Львовской области на протяжении 2002–2012 гг. Рассчитана динамика показателей такой деятельности и оценено ее влияние на эффективность агроформирований. Автор доказывает, что маркетинговая деятельность на предприятиях АПК Львовщины сегодня не является системной, поэтому демонстрируемый рост маркетинговых расходов существенно не влияет на рост объема рынка, не отражается в основных показателях эффективности такой деятельности
Keywords: МАРКЕТИНГОВАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
MARKETING ACTIVITY
ЭФФЕКТИВНОСТЬ
EFFECTIVENESS
РЕНТАБЕЛЬНОСТЬ
PROFITABILITY
РАСХОДЫ НА МАРКЕТИНГ
MARKETING EXPENSES
АГРОПРОМЫШЛЕННЫЙ КОМПЛЕКС
AGRO-INDUSTRIAL COMPLEX
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2013. — № 24
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_24_001.pdf4,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.