Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20524
Title: Научно-педагогический дискурс как тип институционального общения в образовательной среде педагогического вуза
Other Titles: Scientific and Pedagogical Discourse as a Type of Institutional Communication in the Educational Environment of a Pedagogical Higher Educational Establishment
Authors: Evtyugina, A. A.
Евтюгина, А. А.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Евтюгина, А. А. Научно-педагогический дискурс как тип институционального общения в образовательной среде педагогического вуза / А. А. Евтюгина // Научный диалог. - 2014. - № 3 (27) : Психология. Педагогика. - С. 141-153.
Abstract: The article touches upon the notion of discourse in relation to the pedagogical theory and practice. The term discourse, well-known in humanitarian science, was not widely used in pedagogies. The author pays attention to the fact that discourse, which is used in scientific papers of student's, is an integration of properties both of scientific and educational types. Students are in transitional stage, connected with learning of scientific speech, with the gradual transition from education-related to scientific speech. They are preparing to become skilled specialists in their professional field. The author proves that student's speech culture in the scientific process can be formed with the fusion of methods relating to scientific and educational activities. The communicative education of students should be based on the results of scientific and educational cooperation of a trainee and a trainer. The aim of communicative education, in this case, is to form a student's readiness for scientific research relatating to it specialty. The author considers it possible, to single out pedagogical and scientific discourse in relation to the educational process and unite them into the scientific and pedagogical type of institutional education. The scientific and pedagogical discourse is a combination of texts of different scientific topics with some definite scientific genres and genre variants
Рассматривается понятие дискурса применительно к педагогической теории и практике. Отмечается, что термин дискурс, известный в гуманитарном знании, до настоящего времени не получил широкого распространения в педагогике. Автор обращает внимание на то, что дискурс, который реализуется в научных работах студента вуза, интегрирует признаки научных и учебных типов. Студенты находятся на промежуточном этапе, связанном с освоением научной речи, с постепенным переходом от учебной речи к научной, готовятся стать квалифицированными специалистами в своей профессиональной области. Доказывается, что формирование речевой культуры студентов в научном процессе основано на интеграции методов научной и образовательной деятельности. Подчеркивается, что коммуникативное образование студентов вуза должно осуществляться на основе использования результатов научно-учебного сотрудничества обучаемого и обучающегося. Цель коммуникативного образования видится в данном случае в формировании готовности студента к ведению научного исследования по специальности. Автор считает возможным выделить применительно к образовательному процессу педагогический и научный дискурс, объединив их в научно-педагогический как целостный тип институционального общения. Научно-педагогический дискурс видится представленным совокупностью текстов различной научной тематики определенных научных жанров и жанровых вариантов
Keywords: ДИСКУРС
НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ДИСКУРС
ЖАНР
КОММУНИКАЦИЯ
ИНСТИТУЦИОНАЛЬНОЕ ОБЩЕНИЕ
КОМПЕТЕНЦИЯ
DISCOURSE
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL DISCOURSE
GENRE
COMMUNICATION
INSTITUTIONAL COMMUNICATION
COMPETENCY
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 3 (27)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_27_012.pdf6,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.