Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/23739
Title: Педагогический потенциал биографической рефлексии как смыслового механизма профессионального самоопределения педагога
Other Titles: Pedagogical potential of biographic reflection as a meaning mechanism of professional teacher’s self-determination
Authors: Белякова, Е. Г.
Belyakova, E. G.
Issue Date: 2018
Publisher: РГППУ
Citation: Белякова, Е. Г. Педагогический потенциал биографической рефлексии как смыслового механизма профессионального самоопределения педагога / Е. Г. Белякова // Акмеология профессионального образования : материалы 14-й Всероссийской научно-практической конференции, 14–15 марта 2018 г., Екатеринбург. - Екатеринбург : Издательство РГППУ, 2018. - С. 16-19.
Abstract: Biographical reflection is considered as a meaning mechanism that provides a conscious and arbitrary self-regulation of the life path. The problem of becoming a teacher's personality is discussed in this context. The problem of the formation of the teacher's personality on the basis of meaning mechanisms, the role of narrative methods for the formation of professional identity are discussed. The conclusion is made that biographical reflection is an important element of the professional accompanying of the teacher during the university education, adaptation to the profession and further independent activity. These mechanisms should be assimilated into technology to support the teacher’s professional self-determination
Раскрывается смыслообразующая роль биографической рефлексии, обеспечивающей осознанную и произвольную саморегуляцию жизненного пути, взаимосвязанных с ней феноменов автобиографической памяти и нарративных практик. Обсуждается проблема становления личности педагога на основе смысловых механизмов, роль нарративных методов для формирования его профессиональной идентичности. Делается вывод о том, что биографическая рефлексия как смыслообразующий механизм должна быть интегрирована в содержание и формы сопровождения профессионального самоопределения педагога в период вузовского обучения, адаптации к профессии и дальнейшей самостоятельной деятельности
Keywords: PROFESSIONAL FORMATION OF THE TEACHER
PROFESSIONAL IDENTITY
MEANINGFUL MECHANISMS OF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION
BIOGRAPHICAL REFLECTION
NARRATIVE METHODS
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СТАНОВЛЕНИЕ ПЕДАГОГА
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ
СМЫСЛОВЫЕ МЕХАНИЗМЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ
БИОГРАФИЧЕСКАЯ РЕФЛЕКСИЯ
НАРРАТИВНЫЕ МЕТОДЫ
Conference name: Акмеология профессионального образования
Conference date: 14-15.03.2018
ISBN: 978-5-8295-0561-5
Origin: Акмеология профессионального образования : материалы 14-й Всероссийской научно-практической конференции. - Екатеринбург, 2018
Appears in Collections:Конференции и семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
apo_2018_14_004.pdf363,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.