Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29579
Title: Вандальное поведение подростков как правовая и психологическая проблема
Other Titles: VANDAL BEHAVIOUR OF ADOLESCENTS AS A LEGAL AND PSYCHOLOGICAL PROBLEM
Authors: Gurova, O. V.
Гурова, О. В.
Issue Date: 2018-12
Publisher: РГППУ
Citation: Гурова, О. В. Вандальное поведение подростков как правовая и психологическая проблема / О. В. Гурова // Образование и наука. — 2018. — № 10. — С. 76-94.
Abstract: Introduction. In today’s world, a problem of vandalism has become rather widespread. Vandals damage monuments of cultural heritage, historic sights and other types of public space. A theoretical aspect of vandalism is registered in jurisprudence, which is guided principally by regulatory approach to the solution of questions of the violation of laws and recognised rules of human coexistence. However, focusing only on the application of administrative and criminal sanctions to those guilty of vandal offenses, does not allow reducing the excessive number of universal manifestations of vandalism, which have been increased recently, by avoiding psychological factors. The aims of the publication were the following: to actualise and discuss the problem of vandal behaviour among adolescents; to denote a problem field of psychological research, which is necessary for identifying genesis, vandal determination and further organisation of effective preventive activity in educational institutions. Methodology and research methods. The methodological basis of the research involved hermeneutic and dialectic approaches, general scientific methods of analysis, synthesis, comparison and synthesis of scientific data.Results and scientific novelty. The author attempted to interpret the problem of vandal behaviour of adolescents from the point of view of interdisciplinary understanding. The author highlighted the need for a detailed psychological analysis of the phenomenon under study, its causes and predictors for the formation of adequate measures to reduce the spread of vandalism in the public space. The contradictions in the psychological theory, educational practice and consciousness of society were revealed: between the widespread occurrence of acts of vandal behaviour and the limited methods and means to prevent it; between the mass involvement of adolescents in vandalism and the lack of specialised age-based programmes to correct vandal behaviour; between the prevalence of unauthorized graphic activity of schoolchildren and other forms of vandal behaviour in the educational environment and the reluctance of teachers and administration of educational institutions to recognise this as a noteworthy problem; between the social significance of determination of lawful and effective punishment (in terms of prevention) and insufficient attention to personal reasons that encourage a person to commit or not to commit vandal acts; between common scientific interest in the individual psychological and socio-typological features of adolescents committing vandalism and inadequate attention to the socio-psychological motivational determinants, initiating and forming the readiness to commit vandal actions. The outlined discrepancies allowed the author to plan a general trajectory of the required research, in which the phenomenon of vandalism has to be considered in the context of realisation of personal subjectivity. Practical significance. It is known that small forms of vandal behaviour can be transformed to heavier types of destructive behaviour, right up to antisocial ones. Nevertheless, the ambiguous perception of vandal acts in society and scientific community, lack of a clear boundary in understanding of acceptability or unacceptability of kinds of this phenomenon is interfered with creation of effective model of counteraction of its expansion. On the one hand, the designated direction of scientific search can generate knowledge of essence of such deviant behaviour as vandalism, and, on the other hand, vandalism has the practice-focused importance as it can establish the foundation for the development of approaches of educational influence, which prevent the manifestations of vandalism.
Введение. В современном мире вандализм, наносящий урон различной степени тяжести памятникам культурного наследия, достопримечательностям и любым типам общественного пространства, а порой и разрушающий их, – достаточно распространенная проблема. Ее теоретический аспект детализирован в юриспруденции, которая руководствуется прежде всего нормативно-правовым подходом к решению вопросов попрания законов и признанных правил человеческого сосуществования. Однако сосредоточенность единственно на применении административных и уголовных наказаний к виновным в вандальных правонарушениях лицам не позволяет снизить чрезмерное увеличившееся в последнее время количество повсеместных проявлений вандализма, поскольку при этом не учитываются провоцирующие его психологические факторы. Цели статьи – актуализация и обсуждение аспектов вандального поведения подростков и его причин; обозначение проблемного поля психологических исследований, необходимых для выявления генезиса, детерминации вандализма и дальнейшей организации эффективной превентивной деятельности в общеобразовательных учреждениях. Методология и методики. Методологической основой изложенной в публикации работы послужили герменевтический и диалектический методы, а также общенаучные методы анализа, синтеза, сравнения и обобщения научных данных. Результаты и научная новизна. Предпринята попытка осмыслить истоки вандальных поступков с междисциплинарной точки зрения. Подчеркива ется необходимость детального психологического изучения феномена вандализма, поиск причин и предикторов для создания системы адекватных мер, препятствующих его перманентному распространению в социуме. Вскрыты имеющиеся в психологической теории, образовательной практике и сознании социума противоречия: между нарастающей частотностью актов вандального поведения и ограниченностью способов и средств для его предотвращения; между массовой включенностью в вандальные действия подрастающего поколения и отсутствием специализированных, ориентированных на определенный возраст профилактических и коррекционных программ; между вандальной активностью школьников, выражающейся в том числе посредством несанкционированной графики на стенах и имуществе образовательных организаций, и нежеланием педагогов и администрации учебных заведений признавать серьезность складывающейся ситуации; между социальной значимостью определения справедливого наказания в воспитательных целях и невниманием к личностным причинам, побуждающим к вандальным деяниям; между общим научным интересом к индивидуально-психологическим и социально-типологическим особенностям подросткового возраста и явно недостаточным вниманием ученых к социально-психологическим мотивационным детерминантам, инициирующим варварские поступки. Сформулированные автором несоответствия позволяют наметить генеральную траекторию требующихся изысканий, в которых феномен вандализма должен рассматриваться в контексте реализации субъектности личности. Практическая значимость. Известно, что малые формы вандального поведения способны трансформироваться в более тяжкие виды деструктивного поведения вплоть до антисоциальных. Вместе с тем неоднозначность восприятия вандальных актов в социуме и научном сообществе, отсутствие четких границ в понимании допустимости / неприемлемости разновидностей данного явления мешают построению эффективной модели противодействия его экспансии. Обозначенное направление научного поиска, с одной стороны, может обеспечить прирост знаний о сущности такого девиантного поведения, как вандализм, с другой – обладает практико-ориентированный значимостью, так как составит фундамент разработки методов воспитательного воздействия, предупреждающих проявления вандализма.
Keywords: VANDALISM
VANDAL BEHAVIOUR
GRAPHIC VANDALISM
UNAUTHORIZED GRAPHIC ACTIVITY
TEEN
SUBJECTIVITY
ВАНДАЛИЗМ
ВАНДАЛЬНОЕ ПОВЕДЕНИЕ
ГРАФИЧЕСКИЙ ВАНДАЛИЗМ
НЕСАНКЦИОНИРОВАННАЯ ГРАФИЧЕСКАЯ АКТИВНОСТЬ
ПОДРОСТОК
СУБЪЕКТНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука № 10 (2018)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2018_10_006.pdf472,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.