Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/30242
Title: Использование лингвокультурных концептов в процессе обучения русскому языку как иностранному
Other Titles: The Application of Linguoculturology Concepts in the Process of Teaching Russian as a foreign language
Authors: Туева, К. И.
Евтюгина, А. А.
Tueva, K. I.
Evtyugina, A. A.
Issue Date: 2019
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Туева, К. И. Использование лингвокультурных концептов в процессе обучения русскому языку как иностранному / К. И. Туева, А. А. Евтюгина // Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, 2019. - № 8. - С. 144-151.
Abstract: Уделено внимание вопросу сохранения результатов взаимодействия русской и иной лингвокультур в странах бывшего Советского Союза путем использования лингвокультурных концептов в методике преподавания русского языка как неродного. Выполнен анализ употребления, комбинаторики, толкования концепта «аул» в русском и казахском языках с целью выделить основные лингвокультурные различия и использовать их при обучении русскому языку, удовлетворяя основные познавательные потребности учащихся и формируя наиболее полную языковую картину мира во взаимосвязи русского и изучаемого языков.
Attention is paid to the problem of preserving the results of the interaction of Russian and other linguistic cultures in the countries of the former Soviet Union. A solution to this problem is proposed by using lingual and cultural concepts in the methodology of teaching the Russian language as non-native. The analysis of the use, combinatorics, interpretation of the concept of "aul" in Russian and Kazakh is carried out. It is suggested that the results of such an analysis make it possible to determine main lingual and cultural differences and use them during teaching Russian language, satisfying the basic cognitive needs of students and forming the most complete linguistic view of the world in the relationship between Russian and the studied languages.
Keywords: КОНЦЕПТ
ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИЯ
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК НЕРОДНОЙ
ЯЗЫКОВАЯ КАРТИНА МИРА
CONCEPT
LINGUOCULTUROLOGY
RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
RUSSIAN AS A NON-NATIVE LANGUAGE
LINGUISTIC VIEW OF THE WORLD
ISSN: 2312-3281
Origin: Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык, 2019. - № 8
Appears in Collections:Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sprz_2019_8_21.pdf360,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.