Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3567
Title: Управление школьным делом в Тобольской губернии в конце XVIII – начале XX вв.
Other Titles: School management in Tobolsk region at the turn of the 18-19th centuries
Authors: Neupokoyev, I. V.
Неупокоев, И. В.
Issue Date: 2013-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Неупокоев, И. В. Управление школьным делом в Тобольской губернии в конце XVIII – начале XX вв. / И. В. Неупокоев // Образование и наука. — 2013. — № 1. — С. 58-73.
Abstract: The publication is devoted to foundation and development of institutions of the school system supervision and control in Tobolsk region – one of the largest administrative territorial units of pre-revolutionary Russia. Based on the historic documents and archive materials, the author traces dawn the establishment of the supervision and control structure in charge of the educational institutions of different levels in western Siberia. The development stages of the process are denoted, the regional specifics emphasized (i.e. the vast distances between the towns and settlements, absence of district councils, etc.) In spite of the obvious difficulties, the supervision system was growing along with the number of schools in Tobolsk region at the turn of the 18-19th centuries. Though, in comparison with the European part of the state, the process concerning the establishment of trustees, inspectors and school councils was rather asynchronous and delayed. The research findings might be of interest to the specialists in the History of Education and teachers of Local History
Публикация посвящена возникновению и развитию институтов, специализирующихся на управлении и контроле системы школьного образования в Тобольской губернии – одном из самых больших административно-территориальных образований в дореволюционной России. На основе исторических документов и архивных материалов прослеживается процесс формирования в Западной Сибири структуры руководства школьным делом и надзора за деятельностью учебных заведений разного уровня. Выделены этапы этого процесса, показана его региональная специфика: огромные расстояния между населенными пунктами и их разобщенность, отсутствие земства, крепостного права и Палаты государственных имуществ, большое число раскольников среди населения и др. Несмотря на очевидные трудности, развитие системы управления образованием вместе с ростом количества школ различных ведомств в период с конца XVIII по начало XX в. происходило в Тобольской губернии весьма активно, хотя возникновение многих управленческих институтов (попечитель учебного округа, инспектор, училищный совет), по сравнению с европейской частью государства, носило асинхронный, запаздывающий характер. Статья будет интересна специалистам, занимающимся историей образования, и преподавателям краеведения
Keywords: SCHOOL MANAGEMENT
HEAD OF PUBLIC SCHOOL
CARETAKER OF COUNTY SCHOOLS
INSPECTOR OF PUBLIC SCHOOLS
REGIONAL SCHOOL COUNCIL AND ITS COUNTY BRANCHES
DIOCESAN SCHOOL COUNCIL AND ITS BRANCHES
УПРАВЛЕНИЕ ШКОЛЬНЫМ ДЕЛОМ
ДИРЕКТОР НАРОДНЫХ УЧИЛИЩ
ШТАТНЫЙ СМОТРИТЕЛЬ УЕЗДНЫХ УЧИЛИЩ
ИНСПЕКТОР НАРОДНЫХ УЧИЛИЩ
ГУБЕРНСКИЙ УЧИЛИЩНЫЙ СОВЕТ И ЕГО УЕЗДНЫЕ ОТДЕЛЕНИЯ
ЕПАРХИАЛЬНЫЙ УЧИЛИЩНЫЙ СОВЕТ И ЕГО ОТДЕЛЕНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_1_100_06.pdf246,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.