Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3580
Title: Интеллектуальный анализ данных как составляющая педагогического управления
Other Titles: Intellectual data analysis as a component of education management
Authors: Ovsyanitskaya, I. I.
Овсяницкая, Л. Ю.
Issue Date: 2013-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Овсяницкая, Л. Ю. Интеллектуальный анализ данных как составляющая педагогического управления / Л. Ю. Овсяницкая // Образование и наука. — 2013. — № 10. — С. 80-90.
Abstract: The paper investigates the potential of the intelligent data processing tools presently implemented by economists, marketers and business analytics for solving the economic problems of synthesis and prognostication of financial processes based on quantitative and qualitative indicators. The adaptation of the above methods for pedagogical data processing and implementation in educational process can improve the education management quality and control. The paper presents the theoretical and practical aspects of the intelligent data analysis in pedagogy, the relevance of the problem being substantiated. The author looks at the origination and formation of the intelligent data analysis and gives the estimation examples of qualitative characteristics of teaching process, as well as the students’ personal characteristics based on the Data mining resources. The author recommends the ways for developing the patterns underlying the Data mining methods. The given approach in combination with the modern software tools can provide the data processing related to education management, i.e. pedagogical monitoring, identification of aspects affecting educational outcomes, early correction of educational department activities, etc.
В работе рассмотрены возможности существующих средств интеллектуальной обработки данных, которые в настоящее время активно используются экономистами, маркетологами и бизнес-аналитиками и позволяют на основе анализа количественных и качественных экономических показателей решать вопросы синтеза и прогнозирования финансово-экономических процессов. Адаптация данных методов дляобработки педагогической информации и широкое их внедрение в образовательный процесс могут резко повысить качество управления обучением и контроль над ним. В статье обсуждаются теоретические и практические аспекты применения интеллектуального анализа данных в педагогике, обоснована актуальность данной темы. Проанализированы этапы возникновения и становления направления интеллектуального анализа данных. Продемонстрированы примеры оценивания качественных характеристик учения и личностных характеристик студентов с помощью средств Data Mining.Автором предложены подходы к составлению шаблонов, лежащих в основе методов Data Mining, которые в совокупности с применением современных программных средств дают возможность производить обработку материалов педагогического мониторинга, выявлять факторы, оказывающие влияние на результат обучения, своевременно корректировать дальнейшую работу учебного заведения, т. е. осуществлять педагогическое управление.
Keywords: INTELLIGENT DATA ANALYSIS
DATA MINING
COMPETENCE
EXPERTISE
PEDAGOGICAL CONTROL
ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ДАННЫХ
DATA MINING
КОМПЕТЕНЦИЯ
КОМПЕТЕНТНОСТЬ
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ УПРАВЛЕНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_10_109_07.pdf277,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.