Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3593
Title: О формировании коммуникативной компетентности подростков в школьном обучении: из опыта работы
Other Titles: About the communicative competence formation in school education: work experience
Authors: Bulygina, L. N.
Булыгина, Л. Н.
Issue Date: 2013-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Булыгина, Л. Н. О формировании коммуникативной компетентности подростков в школьном обучении: из опыта работы / Л. Н. Булыгина // Образование и наука. — 2013. — № 3. — С. 26-36.
Abstract: The paper looks at the problems of fostering the teenagers’ communicative competence in the light of the Federal State Educational Standards for Secondary Schools. The components of the above competence are emphasized along with the pedagogic conditions facilitating communication skills and abilities. The author summarizes the long-term pedagogic experience and recommends the procedure of step by step formation of communicative competence by way of interpreting the school subject knowledge. The complex of communicative tasks focused on mastering the communicative actions necessary for the teenagers’ successful socialization is demonstrated, as well as the author’s system of criterion level assessment of communicative competence acquisition, and recommendations for organizing the educational process and facilitating the competence development. 
В статье в свете реализации Федерального государственного образовательного стандарта последнего поколения актуализируются проблемы формирования коммуникативной компетентности школьников-подростков. Выделены составляющие (компетенции) коммуникативной компетентности, которые позволяют овладеть ей как взаимодействием, усвоить навыки и умения кооперации, использовать коммуникацию как условие интериоризации. Показаны педагогические условия появления у обучающихся коммуникативных способностей. На основе обобщения многолетнего опыта работы прописана процедура поэтапного, поуровневого формирования коммуникативных качеств школьников через интерпретацию предметного знания. Представлен комплекс коммуникативных задач, отрабатывающих и закрепляющих коммуникативные действия, необходимые для успешной социализации подростков. Раскрыта авторская система критериально-уровневой оценки сформированности коммуникативной компетентности; даны рекомендации по организации процесса обучения, способствующего ее развитию. 
Keywords: COMMUNICATIVE COMPETENCIES
LEVELS OF COMMUNICATIVE COMPETENCE ACQUISITION
COMMUNICATIVE ACTIVITIES
COMMUNICATION TASKS
SOCIALIZATION
КОММУНИКАТИВНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ
КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
УРОВНИ СФОРМИРОВАННОСТИ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
КОММУНИКАТИВНЫЕ ДЕЙСТВИЯ
КОММУНИКАТИВНЫЕ ЗАДАЧИ
СОЦИАЛИЗАЦИЯ ЛИЧНОСТИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_3_102_04.pdf216,09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.