Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3621
Title: Олимпиада по инженерной графике как средство формирования творческих профессиональных компетенций студентов технического вуза
Other Titles: The engineering graphics olimpiad as a means for students’ creative professional competence formation in the technical higher school
Authors: Bushmakina, N. S.
Shikhova, O. F.
Бушмакина, Н. С.
Шихова, О. Ф.
Issue Date: 2013-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Бушмакина, Н. С. Олимпиада по инженерной графике как средство формирования творческих профессиональных компетенций студентов технического вуза / Н. С. Бушмакина, О. Ф. Шихова // Образование и наука. — 2013. — № 2. — С. 60-73.
Abstract: The paper is devoted to the creative professional competence development by the technical high school students – the prospective building engineers – by means of the Engineering Graphics Olympiad. The authors in-vestigate the concepts of the creative competences, creative abilities, creative professional competences, and denote the structure of the engineering-graphic competence. Its main components, singled out by the group expert assessment, form the basis for the Olympiad content regarding its selection and major rounds. For the more argumentative selection it is recommended to provide the pedagogic expertise corresponding with the requirements of the Federal State Educational Standards and considering the students’ level. The formation levels of the competence in question are discussed along with the corresponding knowledge and skills. The authors present the brief analysis of the research outcomes and make a conclusion about the necessity of students’ additional preparatory work regarding the specificity of the engineering graphics training in the technical higher school
В статье показаны возможности формирования творческих профессиональных компетенций студентов технического вуза – будущих строителей – с помощью подготовки и проведения олимпиады по инженерной графике. Сопоставляются понятия «творческие компетенции», «творческие способности» и «творческие профессиональные компетенции». Представлена структура инженерно-графической компетенции. Наиболее важные ее составляющие выявлены методом групповых экспертных оценок и положены в основу содержания олимпиадных заданий отборочного и основного туров. Для более аргументированного отбора заданий целесообразно проводить их педагогическую экспертизу, учитывающую требования Федеральных государственных образовательных стандартов и уровень подготовленности студентов бакалавриата. Охарактеризованы уровни сформированности инженерно-графической компетенции и соответствующие им знания, умения и навыки. Дан краткий анализ полученных результатов и сделан вывод о необходимости проведения дополнительной подготовительной работы со студентами, учитывающей особенности инженерно-графической подготовки в техническом вузе. 
Keywords: STUDENTS' CREATIVE PROFESSIONAL COMPETENCE
OLYMPIAD
GROUP EXPERT ESTIMATION METHOD
ENGINEERING GRAPHIC COMPETENCE
FORMATION LEVELS OF ENGINEERING-GRAPHIC COMPETENCE
CRITERION-REFERENCED SUBTEST
THE NORMREFERENCED SUBTEST
PROFESSIONALLY FOCUSED TASKS
ТВОРЧЕСКИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ
ОЛИМПИАДА
МЕТОД ГРУППОВЫХ ЭКСПЕРТНЫХ ОЦЕНОК
ИНЖЕНЕРНО-ГРАФИЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
УРОВНИ ФОРМИРОВАНИЯ ИНЖЕНЕРНО-ГРАФИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
КРИТЕРИАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ СУБТЕСТ
НОРМАТИВНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ СУБТЕС
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_2_101_07.pdf224,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.