Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36257
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSmirnov, I. P.en
dc.contributor.authorСмирнов, И. П.ru
dc.date.accessioned2021-06-18T08:40:05Z-
dc.date.available2021-06-18T08:40:05Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationСмирнов, И. П. О научности педагогики (как избежать трансформации педагогической науки в идеологию) / И. П. Смирнов // Образование и наука. — 2020. — № 2. — С. 9-28.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/1551en
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/record/display.uri?origin=resultslist&eid=2-s2.0-85082469109scopus_url
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36257-
dc.description.abstractIntroduction. Numerous declarative official statements on the key role of education and scientific-pedagogical knowledge to ensure the well-being of the nation and the sustainable development of Russia in the modern world directly contradict the situation in this strategically significant social area. Thus, when merging two specialised academies (medical and agricultural sciences) with alma mater - the Russian Academy of Sciences (RAS), the Russian Academy of Education (RAE) was not included in the list of the elected representatives, which may indirectly demonstrate the “inferiority” of scientific pedagogy, calling into question its mission in the development of education. The aim of the article is to discuss the conditions and prerequisites for the possible loss of scientific status by pedagogy, its transformation into ideology and the replacement of pedagogical principles of education development by ideological ones. Methodology and research methods. In the course of the research, the methods of the system-based, retrospective and comparative analysis, synthesis and generalisation were employed. Results and scientific novelty. The author of the present publication considers and analyses the origins of scientific pedagogy and its essential definitions in the works of classical scholars - K. D. Ushinsky, L. N. Tolstoy, P. F. Kapterev, V. P. Vakhterov, K. N. Ventzel, etc. with contemporary interpretation of scientific status of pedagogical branch of knowledge. The paper highlights the impact on its reorganisation, content transformations of political and social processes, as well as transformations of governmental management structures. It has been proved that the reforms of the Russian science carried out in recent years consistently lead to the loss of scientific status by pedagogy, to the loss of academic principle “science should be managed by scientists” and to the transformation of scientific institutions into subordinate structures. Contrary to the Article 13 of the Constitution of the Russian Federation, which states that “no ideology may be established as state or mandatory”, there is a conversion of pedagogy into ideology. The classical pedagogical foundations evolutionary development inherent in scientific knowledge are deformed by current ideological attitudes, ifying the constitutional guarantee (Article 44) on freedom of literary, artistic, scientific, technical and other forms of creativity. The depoliticisation of educational sphere and pedagogical science was planned at the end of the 20th century but it was abandoned. Therefore, the author emphasises the importance of such process. Practical significance. The assessments and conclusions presented in the article create methodological prerequisites for developing a discussion about the mission of pedagogical science in modern Russian society, adjusting scientific reforms and, as a result, freeing education from ideological violence.en
dc.description.abstractВведение. Многочисленные декларативные официальные заявления о ключевой роли сферы образования и научно-педагогического знания в обеспечении благосостояния нации и устойчивого развития России в современном мире прямо противоречат ситуации, складывающейся в этой стратегически сверхзначимой социальной области. Так, при слиянии двух профильных академий (медицинских и сельскохозяйственных наук) с альма-матер -Российской академией наук (РАН) в число «избранных» не была включена Российская академия образования (РАО), что косвенно может свидетельствовать о «неполноценности» научной педагогики и ставит под сомнение ее миссию в развитии образования. Цель статьи - обсуждение условий и предпосылок возможной утраты педагогикой своего научного статуса, ее трансформации в идеологию и подмены педагогических принципов развития образования идеологическими. Методология и методы. В работе использовались методы системного, ретроспективного, сравнительного (компаративного) анализа, синтеза и обобщения. Результаты и научная новизна. Рассмотрены истоки научной педагогики и сопоставлены ее сущностные определения в трудах классиков - К. Д. Ушинского, Л. Н. Толстого, П. Ф. Каптерева, В. П. Вахтерова, К. Н. Вентцеля и др. -с современными трактовками научного статуса педагогической отрасли знания. Показано влияние на ее реорганизацию и содержательные преображения политических и социальных процессов, а также государственных структур управления. Доказывается, что проводимые в последние годы реформы российской науки последовательно ведут к потере педагогикой научного статуса, утрате академического принципа «наукой должны управлять ученые» и к превращению научных институтов в подведомственные структуры. Вопреки статье 13 Конституции Российской Федерации, утверждающей, что «никакая идеология не может устанавливаться в качестве государственной или обязательной», происходит конверсия педагогики в идеологию. Заложенные классиками основы педагогики, предусматривающие присущее научному знанию ее эволюционное самостоятельное развитие, деформируются под воздействием текущих идеологических установок, отменяя конституционную гарантию (статья 44) о свободе литературного, художественного, научного, технического и других видов творчества. Подчеркивается необходимость деполитизации образовательной сферы и педагогической науки, наметившаяся, но так и не состоявшаяся в конце ХХ века. Практическая значимость. Оценки и выводы автора создают методологические предпосылки для развертывания дискуссии о миссии педагогической науки в современном российском обществе, корректировке научных реформ и освобождении образования от идеологического насилия.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2020. №2ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectHISTORY OF PEDAGOGYen
dc.subjectREFORM OF THE ACADEMIES OF SCIENCESen
dc.subjectIDEOLOGYen
dc.subjectEDUCATIONen
dc.subjectИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИru
dc.subjectРЕФОРМА АКАДЕМИЙ НАУКru
dc.subjectИДЕОЛОГИЯru
dc.subjectОБРАЗОВАНИЕru
dc.titleО научности педагогики (как избежать трансформации педагогической науки в идеологию)ru
dc.title.alternativeAbout the science of pedagogy (how to avoid the transformation of pedagogical science into ideology)en
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage9-
local.description.lastpage28-
local.issue2-
local.volume22-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2020-2-9-28-
local.identifier.scopus85082469109-
local.identifier.eid2-s2.0-85082469109-
local.identifier.otherWOS:000519086900001wos
local.identifier.wos000519086900001-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2020_02_002.pdf417,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.