Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3665
Title: Модель процесса формирования гражданского самоопределения старшеклассника
Other Titles: The model of fostering the civil self-determination of high school students
Authors: Koveshnikova, O. T.
Ковешникова, О. Т.
Issue Date: 2013-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Ковешникова, О. Т. Модель процесса формирования гражданского самоопределения старшеклассника / О. Т. Ковешникова // Образование и наука. — 2013. — № 8. — С. 151-159.
Abstract: The paper considers the model construction basics of developing the civil self-determination of the high school students in the context of holistic and axiological approaches; the definition of the above aspect of self-determination being given, its stages identified. The author comes up with the idea of creating the pedagogical situations of the  civil dialog along with the universal didactic means for all educational stages including the heuristic tasks, discussions and situational role play; the content and componentcomposition of the civil dialog being introduced including such varieties as the dialog of a teacher and student, students' interaction, and inner dialog. The formation of the civil self-determination is regarded by the author as the personality development aimed at creating, realizing and accepting the ideal of a citizen. In authors' opinion, the above process is conditioned by interactions of objective values and subjective personal conceptions of values, and results in acknowledging and adoption of the fatherland and civil society values. 
В статье в контексте теории целостного педагогического процесса и ценностного подхода изложены основы конструирования модели процесса гражданского самоопределения личности старшеклассника. Дано авторское определение данного аспекта самоопределения, выделены его этапы. В качестве ведущих средств формирования рассматриваемого личностного образования предложены создание личностно-значимых педагогических ситуаций гражданского диалога и универсальные для всех этапов воспитания дидактические средства продуктивного характера (эвристические задания, учебные дискуссии, ситуативно-ролевые игры и т. д.). Представлены содержание, компонентный состав гражданского диалога и его разновидности: диалог учителя и ученика, взаимодействие между учениками и внутренний диалог школьника. Формирование гражданского самоопределения описано как процесс целенаправленного развития личности, в ходе которого создается, осознается и принимается идеал человека-гражданина. Обязательным условием этого процесса является встреча-пересечение ценностей в их объективном бытии и субъективного мира ценностных представлений личности. Именно в этой точке соприкосновения двух миров и происходит, по мнению автора статьи, осмысление и принятие ценностей Отечества и гражданского общества. 
Keywords: CIVIL SELF-DETERMINATION
PERSONALLY SIGNIFICANT SITUATION OF CIVIL DIALOGUE
EFFECTIVE MEANS
ГРАЖДАНСКОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ ЛИЧНОСТИ
ЛИЧНОСТНО-ЗНАЧИМАЯ СИТУАЦИЯ ГРАЖДАНСКОГО ДИАЛОГА
СРЕДСТВА ПРОДУКТИВНОГО ХАРАКТЕРА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2013_8_107_11.pdf178,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.