Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3682
Title: Классификация и проектирование методов обучения с использованием информационно-коммуникационных технологий
Other Titles: Classifying and designing the educational methods with information communications technoligies
Authors: Semenova, I. N.
Slepukhin, A. V.
Семенова, И. Н.
Слепухин, А. В.
Issue Date: 2013-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Семенова, И. Н. Классификация и проектирование методов обучения с использованием информационно-коммуникационных технологий / И. Н. Семенова, А. В. Слепухин // Образование и наука. — 2013. — № 5. — С. 95-113.
Abstract: The article describes the conceptual apparatus for implementing the Information Communications Technologies (ICT) in education. The authors suggest the classification variants of the related teaching methods according to the following component combinations: types of students work with information, goals of ICT incorporation into the training process, individualization degrees, contingent involvement, activity levels and pedagogical field targets, ideology of informational didactics, etc. Each classification can solve the educational tasks in the context of the partial paradigm of modern didactics; any kind of methods implies the particular combination of activities in educational environment. The whole spectrum of classifications provides the informational functional basis for the adequate selection of necessary teaching methods in accordance with the specified goals and planned results. The potential variants of ICT implementation methods are given for different teaching models. 
В статье рассматривается понятийный аппарат области применения информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в образовании. Для повышения эффективности применения современных компьютерных средств в учебном процессе предлагаются варианты классификаций данных методов, построенные на комбинациях разных оснований: в соответствии с характером (видом) работы обучаемых с информацией; в зависимости от цели включения ИКТ в образовательный процесс; степени индивидуализации процесса обучения в информационно-коммуникационном пространстве; охвата контингента, уровня активности и адресности коммуникации субъектов педагогического поля; на основе идеологии информационной дидактики и др. Каждая из классификаций может «работать» при решении образовательных задач в рамках частной парадигмы современной дидактики, при этом любой класс методов предполагает определенную совокупность способов деятельности субъектов педагогического поля. Весь спектр представленных классификаций составляет информационно-деятельностную базу для адекватного выбора необходимых методов обучения в соответствии с поставленными целями и планируемыми результатами. Представлены возможные варианты проектирования методов использования ИКТ в учебном процессе для разных моделей обучения. 
Keywords: TEACHING METHODS APPLYING ICT
METHODS OF ICT IMPLEMENTATION
DEVELOPING TEACHING METHODS BASED ON ICT
METHOD CLASSIFICATION
МЕТОДЫ ОБУЧЕНИЯ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИКТ
МЕТОДЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИКТ
ПРОЕКТИРОВАНИЕ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИКТ
КЛАССИФИКАЦИЯ МЕТОДОВ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2013_5_104_08.pdf307,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.