Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3838
Title: Систематизация и конструктивизм в исследовании профессионально-образовательной среды
Other Titles: Systematization and constructivism in professional educational environment research
Authors: Львов, Л. В.
Lvov, L. V.
Issue Date: 2015
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Львов, Л. В. Систематизация и конструктивизм в исследовании профессионально-образовательной среды / Л. В. Львов // Вестник учебно-методического объединения по профессионально-педагогическому образованию. - 2015. - Вып. 1 (48). - С. 139-152.
Abstract: The present stage of professional educational environment design is analyzed in terms of systematization and constructivism. Educational environment is studied from different angles, such as resource, process, activity field, discourse, management phenomenon, factor and pedagogical conditions. Extension of the «educational environment» notion and its extrapolation onto the sphere of educational and professional activity in its entirety is offered. Professional and educational environment is considered as a complex of pedagogical conditions. A system of methodological principles (poly-paradigmatic, interdisciplinary, competence and context-based and environmental) creates the framework for the theoretical and methodological research field. Conceptual treatment of the problem allows to classify the educational system as a social, open, complex, non-linear arrangement functioning as a self-regulated manageable system in the educational professional environment.
Исследуется современный этап проектирования профессионально-образовательной среды с позиций систематизации и конструктивизма. Образовательная среда рассматривается в разных аспектах: как ресурс, процесс, поле активности, дискурс, управленческий феномен, фактор, педагогические условия. Обосновывается расширение объема понятия «образовательная среда» и распространение его на всю образовательно-профессиональную деятельность. Профессионально-образовательная среда рассматривается как комплекс педагогических условий. Теоретико-методологическое пространство исследования представляет система методологических подходов (полипарадигмальный, трансдисциплинарный, компетентностно-контекстный и средовой). Концептуальное видение проблемы позволяет классифицировать образовательную систему как социальную, открытую, сложную, нелинейную систему с управляемой самоорганизацией, функционирущую в образовательно-профессиональной среде.
Keywords: EDUCATIONAL SYSTEM
STRUCTURE
COMPONENT
PROFESSIONAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
MULTI-PARADIGM APPROACH
ENVIRONMENTAL APPROACH
PEDAGOGICAL CONDITIONS
DESIGNING
CONCEPTUAL MODEL
INTERNAL PROFESSIONAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
ПРОЕКТИРОВАНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ПРОЕКТИРОВАНИЕ
СРЕДОВОЙ ПОДХОД
ИССЛЕДОВАНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ
ISBN: 978-5-8050-0561-0
Origin: Вестник Учебно-методического объединения по профессионально-педагогическому образованию. — 2015. — Вып. 1 (48)
Appears in Collections:Вестник Учебно-методического объединения по профессионально-педагогическому образованию

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_48_19.pdf298,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.