Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9623
Title: Оценка личностного развития учащихся
Other Titles: Assessment of pupils’ personal achievements
Authors: Strokova, T. A.
Строкова, Т. А.
Issue Date: 2012-11
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Строкова, Т. А. Оценка личностного развития учащихся / Т. А. Строкова // Образование и наука. — 2012. — № 9. — С. 57-71.
Abstract: The implementation of the new state educational standards, based on the competence approach, requires some new criteria, procedures and diagnostic tools for estimating pupils’ personal achievements. However, there is a lack of necessary guidelines and recommendations for such objective evaluation and comparative analysis of the effectiveness of educational establishments. The urgent need for unified monitoring instruments induced the author to develop a criteria-diagnostic complex providing the options for evaluating the important personal development aspects – intellectual, value-oriented and moral. The author recommends a self-assessment method for evaluating the intellectual qualities (i.e. self-dependency, critical thinking, logics, flexibility, depth, originality, etc.), intellectual competences, and moral traits. The method is based on the tests – «Pupil in his own eyes» and «Pupil in the expert teachers’ eyes». For examining the value orientation, the author takes the classical method by M. Rokich. The approbation of the complex evaluation method was carried out in Tyumen schools and lyceums regarding the last year pupils. The research findings and proposed assessment tools can be used by headmasters and school teachers for monitoring the pupils’ personal growth 
Внедрение государственных образовательных стандартов второго поколения, в основу которых заложен компетентностный подход, требует новых критериев, процедур и инструментария измерения личностных достижений школьников. Однако необходимые научно-методические рекомендации, которые позволили бы объективно оценивать результаты образования и проводить сопоставительный анализ эффективности деятельности разных учебных учреждений, до сих пор отсутствуют. Острая потребность в единых средствах мониторинга стала причиной разработки критериально-диагностического комплекса, описанного в данной статье. Автор показывает возможности оценки важнейших аспектов развития личности – интеллектуального, ценностно-ориентационного и нравственного. Для определения уровня умственных качеств (самостоятельности, критичности, логичности, гибкости, глубины, оригинальности), интеллектуальных компетенций и нравственной воспитанности учащихся предлагается метод самооценки (тест «Ученик своими глазами»), который сопоставляется с мнением педагогов-экспертов (тест «Ученик глазами его учителей»). Основой изучения сформированных ценностных ориентаций, являющихся показателем зрелости человека, послужила классическая методика М. Рокича. Апробация комплексной оценки личностного развития учащихся осуществлялась в выпускных классах ряда тюменских школ и гимназий. Предлагаемый инструментарий и результаты проведенного исследования будут полезны руководителям образовательных учреждений, учителям и классным руководителям
Keywords: PERSONAL DEVELOPMENT
INTELLECTUAL QUALITIES
COMPETENCE
VALUE ORIENTATIONS
MORAL EDUCATION
ЛИЧНОСТНОЕ РАЗВИТИЕ
КАЧЕСТВА УМА
КОМПЕТЕНТНОСТЬ
ЦЕННОСТНЫЕ ОРИЕНТАЦИИ
НРАВСТВЕННАЯ ВОСПИТАННОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_9_98_05.pdf256,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.