Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9642
Title: Можно ли «посчитать» качество образования?
Other Titles: Can the quality of education be estimated?
Authors: Lurye, L. I.
Лурье, Л. И.
Issue Date: 2012-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Лурье, Л. И. Можно ли «посчитать» качество образования? / Л. И. Лурье // Образование и наука. — 2012. — № 6. — С. 136-147.
Abstract: The paper considers the problem of educational quality assessment considerably complicated by socio-cultural multidimensionality of educational process obstructing the development of comprehensive quantitative criteria. Formal monitoring can not always evaluate teaching plan, identify the culturalogy bases of education and upbringing, denote the atmosphere and way of life in educational institution, realize the personal growth directions and self-development potentials guaranteeing the growth. Quality management of education should involve continuous feedback from the participants of educational process to facilitate the effectiveness of the results. It is indicated, that too much control over the functions of educational institution most often does not result in quality improvement distorting the values and goals of education and upbringing. The research findings can be applied in the field of educational theory, its culturalogical directions, and development management of educational systems and processes 
В статье рассматривается проблема оценки качества образования, решение которой значительно осложняется социокультурной многомерностью учебного процесса, не позволяющей вывести исчерпывающие количественные критерии. Далеко не всегда с помощью формального мониторинга можно оценить педагогический замысел, атмосферу образовательной среды, выявить культурологические основания процессов обучения и воспитания, охарактеризовать уклад жизни учебного учреждения, направленность развития личности, а также потенциал саморазвития человека, обеспечивающий его становление. Управление качеством образования должно сопровождаться постоянной обратной связью органов руководства с участниками образовательного процесса, которая во многом будет способствовать эффективности его результатов. Отмечается, что избыточность контроля в деятельности образовательного учреждения чаще всего не приводит к желаемому повышению качества, а лишь искажает ценности и цели обучения и воспитания. Область применения результатов исследования, предпринятого автором статьи, – теория образования, его культурологическая направленность, управление развитием образовательных систем и процессов
Keywords: QUALITY OF EDUCATION
CULTURE
DIALOGUE
REFLECTION
КАЧЕСТВО ОБРАЗОВАНИЯ
КУЛЬТУРА
ДИАЛОГ
РЕФЛЕКСИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №6
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_6_95_10.pdf204,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.