Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9650
Title: Возрастные особенности современных школьников 10–12 лет
Other Titles: The age peculiarities of 10 to 12 year-old school-children
Authors: Badmayeva, B. B.
Бадмаева, Б. Б.
Issue Date: 2012-09
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Бадмаева, Б. Б. Возрастные особенности современных школьников 10–12 лет / Б. Б. Бадмаева // Образование и наука. — 2012. — № 7. — С. 45-53.
Abstract: The paper considers the problem of children’s development transformation from the standpoints of different authors. The changes in the age borders and childhood structure along with their causes are demonstrated. The childhood crisis is described, its place in the child’s development process identified. The author emphasizes the visible discord between the worlds of adults and children: being less involved in upbringing process nowadays, adults appear to be less exact in their attitude to children; their demands lack clearness and specificity. Both teachers and adults demonstrate helplessness and aloofness, which reflects in children’s consciousness and their attitude to adults, and results in the lost sense of responsibility, infantilism, egoism and moral emptiness of growing generation. The author carried out the comparative analysis of age peculiarities of middle class schoolchildren from comprehensive school. Three development stages were singled out for 10 to 12 year-olds: local caprices, rights understanding, and affirmative functional stage. The personality formation trends concerning the modern day school children are outlined, the external and internal factors determining this formation enumerated. The following influencing phenomena are mentioned, in particular: the essential socio-economic changes, fast spreading of mass-media and computer technologies, low level of parental motivation, replacement of the value-normative system (social anomie) etc. The necessity of creating socio-pedagogic conditions relating to the age peculiarities of modern school children is substantiated 
В статье представлены взгляды различных авторов на проблему трансформации процесса развития детей. Показаны изменения возрастных границ и структуры детства, а также причины данных изменений. Описан кризис детства и определено его место в развитии ребенка. Подчеркивается явный разлад между миром взрослых и миром детей: взрослые не только стали меньше заниматься детьми, но и утратили четкость позиции в отношениях с ними, ясность и конкретность своих требований к ним. Родители и учителя часто проявляют беспомощность, демонстрируют отрешенность, что, само собой, преломляется в сознании детей, в их восприятии старших. Следствием становится потеря растущими людьми чувства ответственности, инфантилизм, эгоизм, духовная опустошенность. Автором проведен сравнительный анализ возрастных особенностей учащихся среднего звена общеобразовательной школы, представленных в классической психологии и существующих в современной реальности. Выделены три стадии развития подростка 10–12 лет: «локально-капризная», «правозначимая», «утверждающе-действенная». Обозначены тенденции формирования личности сегодняшнего школьника, перечислены внешние и внутренние факторы, обусловливающие это формирование. В частности, говорится о фундаментальных социально-экономических переменах, стремительном распространении массмедиа и компьютерных технологий, низком уровне родительской мотивации, смене ценностно-нормативной системы (социальной аномии) и др. Обосновывается необходимость создания социально-педагогических условий, соответствующих возрастным особенностям современных школьников 
Keywords: CHILDHOOD WORLD
ADULT WORLD
CHILD'S DEVELOPMENT
CHILDHOOD CRISIS
SOCIAL RISKS
CHILDHOOD STRUCTURE
МИР ДЕТСТВА
МИР ВЗРОСЛЫХ
РАЗВИТИЕ РЕБЕНКА
КРИЗИС ДЕТСТВА
СОЦИАЛЬНЫЕ РИСКИ
СТРУКТУРА ДЕТСТВА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_7_96_04.pdf184,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.