Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9653
Title: Предметность обучения и учебные предметы в контексте различных дидактических подходов
Other Titles: Subject orientation of teaching and academic subjects in the context of different didactic approaches
Authors: Osmolovskaya, I. M.
Осмоловская, И. М.
Issue Date: 2012-09
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Осмоловская, И. М. Предметность обучения и учебные предметы в контексте различных дидактических подходов / И. М. Осмоловская // Образование и наука. — 2012. — № 7. — С. 67-78.
Abstract: The paper is devoted to the research findings concerning the didactic characteristics and means of subject-oriented teaching. The research question includes the content of the general secondary education regarded as the design object. The process of selecting and structuring materials is reviewed from the theoretical standpoint, and the attempt is made to identify the ways of selecting materials for students’ learning from the social experience reflected in culture. The author introduces the concept of subject-orientation as a tool providing pedagogic adaptation of social experience in the process of teaching content development. Subject-oriented teaching is defined in the context of traditional knowledge, as well as the competence and student-oriented didactic approaches; the forms and means of its realization being indicated providing the new ways for introducing and understanding the educational subject. The research results can be used by the specialists in didactic, curricula developers, authors of textbooks in various subjects 
В статье представлены результаты исследования по теме «Дидактические характеристики и средства реализации предметности обучения». Предметом исследования является содержание общего среднего образования как объект конструирования. Рассмотрен процесс отбора и структурирования содержания образования с позиций общего теоретического представления о нем и сделана попытка определить, как из всего массива социального опыта, зафиксированного в культуре, выбирается материал, подлежащий усвоению учащимися. В ходе исследовательской работы была введена категория «предметность», понимаемая как инструмент, обеспечивающий педагогическую адаптацию социального опыта в процессе формирования содержания образования. Предметность обучения охарактеризована в контексте традиционного «знаниевого», компетентностного, личностно-ориентированного дидактических подходов, рассмотрены формы и средства ее реализации, что дает возможность по-новому представить понимание учебного предмета. Результаты исследования могут быть использованы специалистами в области дидактики, разработчиками учебных программ, авторами учебников по отдельным учебным предметам 
Keywords: CONTENT OF EDUCATION
SUBJECT-ORIENTATION OF TEACHING
EDUCATIONAL SUBJECT
DIDACTIC APPROACH
СОДЕРЖАНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ
ПРЕДМЕТНОСТЬ ОБУЧЕНИЯ
УЧЕБНЫЙ ПРЕДМЕТ
ДИДАКТИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_7_96_06.pdf202,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.