Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9665
Title: Профессиональное развитие педагога в условиях введения ФГОС нового поколения
Other Titles: Teachers’ professional development in the framework of the new Federal state educational standards
Authors: Sidenko, E. A.
Сиденко, Е. А.
Issue Date: 2012-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Сиденко, Е. А. Профессиональное развитие педагога в условиях введения ФГОС нового поколения / Е. А. Сиденко // Образование и наука. — 2012. — № 8. — С. 5-24.
Abstract: The paper considers a contradiction between the great demand for teachers’ professional development, induced by the new Federal State Educational Standards, and the lack of relevant training programs for school teachers. The author has conducted a survey to assess teachers’ readiness for innovative activity required by the new educational standards. The survey reveals that 97% of teachers denote either difficulty or disapproval of imple- menting the above standards. Investigating the reasons for teachers’ negative attitude, the author puts forward a hypothesis of their insufficient motivation and commitment. In theoretical part of the research teachers’ motivation is considered as a goal, intention, necessity, and personal quality that can be developed. As a result, a method of teachers’ motivation development is suggested actuating the motivation mechanism of achievements. The method is based on the project technique facilitating teachers’ professional and individual goal-setting ability. The program modules for teachers’ further training and prospective results are given 
В статье отмечается противоречие между острой потребностью подготовки педагогических кадров к освоению ФГОС нового поколения и недостаточной разработанностью мер и программ повышения квалификации, которые могли бы помочь в этом школьным учителям. Автором статьи был проведен констатирующий эксперимент, выявивший степень готовности педагогов к инновационной деятельности, предусмотренной новым образовательным стандартом. Выяснилось, что 97% педагогов либо испытывают трудности в реализации стандарта, либо вообще не принимают его. В предпринятом после констатирующего эксперимента исследовании была выдвинута гипотеза о том, что основная причина массовых негативных настроений и нежелания осваивать нововведения связана с отсутствием у педагогов личностной мотивации. В теоретической части работы мотив рассмотрен как цель, потребность, намерение и как устойчивое свойство личности, которое можно развить. Ключевой идеей исследования стало развитие мотивации достижения результатов. Автором статьи предлагается методика, которая запускает механизмы мотивации достижений. Основа данной методики – проектная технология, положительно влияющая на развитие целеполагания педагогов, их умений постановки индивидуально значимых профессиональных задач деятельностного характера. Представлены соответствующие методике модули программы повышения квалификации учителей, описаны результаты обучения педагогов
Keywords: MOTIVATION OF ACHIEVEMENT
MOTIVE
GOAL
GOAL-SETTING
PROJECT METHOD
FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD
МОТИВАЦИЯ ДОСТИЖЕНИЯ
МОТИВ
ЦЕЛЬ
ЦЕЛЕПОЛАГАНИЕ
ПРОЕКТНАЯ МЕТОДИКА
ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ СТАНДАРТ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_8_97_01.pdf333,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.