Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9672
Title: Стереотипный пласт языкового сознания: социо- и психолингвистическое обоснование
Other Titles: Stereotype level of linguistic concsiousnes: socio- and psycholinguistic grounds
Authors: Matevosyan, L. B.
Матевосян, Л. Б.
Issue Date: 2012-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Матевосян, Л. Б. Стереотипный пласт языкового сознания: социо- и психолингвистическое обоснование / Л. Б. Матевосян // Образование и наука. — 2012. — № 8. — С. 122-135.
Abstract: The linguistic consciousness is regarded as a multilevel system, its stereotype level being one of the structural bases. Applying a statistic analysis, the author justifies a reflex-driven nature of stereotype statements emphasizing their socio- and psycho-linguistic grounds. The paper describes a stereotype statement derivation, conditioned by language pragmatics, and focused on communication, which brings forth a need for standard. A stereotype statement development mechanism is based on a multiple repetition of a similar speech situation. As a result, communicative units used in such situations are perceived as steady correlated forms. Speech stereotypes, as many other standards, are less informative than non-stereotype forms. However, it does not undermine the significance of their studying, since they result from accumulation of socio-historical experience and knowledge.Given the mass communication, the process of identification and fixation of repeated common, emotional, and therefore, linguistic situations, is important and appropriate; and a list of such stereotype units can be subsequently used in the process of teaching foreign languages 
Язык имеет много пластов, один из них – стереотипный, являющийся составляющей структуры языкового (или «лингвокультурного») сознания, – подробно рассмотрен в данной статье. Автор на основании метода статистического анализа доказывает рефлекторную природу стереотипных высказываний и дает им социо- и психолингвистическое обоснование. Описывается процесс возникновения стереотипных выражений, обусловленнный прагматикой языка, его направленностью на общение, рождающей потребность в стандарте. Механизм образования стереотипных высказываний заключается в множественном повторении в однотипных речевых ситуациях, вследствие чего коммуникативные единицы, типизированно обслуживающие такие ситуации, воспринимаются как «связанные» устойчивые формулы. Речевые стереотипы, как и всякие стандарты, менее информативны, чем нестереотипные. Однако это не уменьшает значимости их изучения, ибо они являются результатом аккумуляции общественно-исторического опыта и знаний. В условиях массовой коммуникации выявление и фиксирование повторяющихся жизненных (бытовых и эмоциональных), а следовательно, и речевых ситуаций важно и целесообразно, так как наличие перечня/списка речевых единиц, обслуживающих подобные ситуации, поможет преподавателю-практику при обучении любому языку как иностранному 
Keywords: SOCIOLINGUISTICS
PSYCHOLINGUISTICS
LINGUISTIC CONSCIOUSNESS
STEREOTYPE LEVEL
STEREOTYPE STATEMENTS
СОЦИОЛИНГВИСТИКА
ПСИХОЛИНГВИСТИКА
ЯЗЫКОВОЕ СОЗНАНИЕ
СТЕРЕОТИПНЫЙ ПЛАСТ
СТЕРЕОТИПНЫЕ ВЫСКАЗЫВАНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_8_97_08.pdf270,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.