Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9692
Title: К вопросу о критериях сформированности компетенций
Other Titles: To the issue of the competence formation criteria
Authors: Vorsina, E. V.
Snigireva, T. A.
Ворсина, Е. В.
Снигирева, Т. А.
Issue Date: 2012-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Ворсина, Е. В. К вопросу о критериях сформированности компетенций / Е. В. Ворсина, Т. А. Снигирева // Образование и наука. — 2012. — № 10. — С. 67-78.
Abstract: With the competence approach spreading in education, there is an urgent need for a transition from the knowledge assessment to estimation of the competence formation. The paper provides the criteria for such estimation; denotes the levels of mastering a competence (unconscious and conscious incompetence, conscious and unconscious competence); demonstrates the option of the complex competence estimation, taking into consideration the experts’ assessment, students’ self-assessment, and the training process complexity and logic. The competence qualimetry is exemplified by the training competence diagnostics (i.e. the ability to recognize and apply the theoretical methods) regarding the cognitive and active components. The paper observes the diagnostic methods including the questionnaires, tests and text analysis. The patterns of feasible diagnostic tasks are given along with the qualimetric results of students’ competence. The regular diagnostic procedures provide the opportunity for identifying the gaps in students’ knowledge and the lack of necessary skills, and correct, thereafter, the training process accordingly. The research findings might be of interest to the higher school teachers and qualimetry specialists
В связи с распространением компетентностного подхода в образовании актуальной задачей в области измерения результатов обучения становится переход от оценки знаний к определению сформированности компетенций. В статье предложены критерии такого определения; наименования стадий овладения компетентностью независимо от вида осваиваемой деятельности (неосознанная и осознанная некомпетентность, осознанная и неосознанная компетентность); вариант комплексной оценки компетентности студентов, учитывающий как мнение экспертов, так и самооценку учащихся, а также полноту и логику процесса выработки навыков и умений. Квалиметрия компетенций рассматривается на примере диагностики учебной компетентности (а точнее, умений распознавать и применять методы теоретического познания), представленной когнитивным и деятельностным компонентами. Показаны способы диагностики: анкетирование, тестирование, анализ текстов. Продемонстрированы образцы возможных диагностических заданий и результаты проведенного на их основе квалиметрического измерения уровня компетентности студентов. Регулярная диагностика, подобная той, которая описана авторами статьи, позволит вовремя установить не только пробелы в знаниях учащихся, но и недостаток необходимых им навыков и умений и скорректировать должным образом последующий учебный процесс. Материал изложенного исследования будет интересен и полезен преподавателям вузов и специалистам, занимающимся проблемами квалиметрии 
Keywords: EDUCATIONAL COMPETENCE
COMPETENCE QUALIMETRY
COMPETENCE FORMATION CRITERIA
УЧЕБНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ
КВАЛИМЕТРИЯ КОМПЕТЕНТНОСТИ
КРИТЕРИИ СФОРМИРОВАННОСТИ КОМПЕТЕНЦИЙ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_10_99_05.pdf272,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.