Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/9693
Title: Профессиональное самоопределение студентов в условиях социально обусловленных конфликтующих реальностей
Other Titles: Students’ professional self-determination in the context of the socially conditioned conflicting realities
Authors: Zeyer, E. F.
Kormiltseva, M. V.
Зеер, Э. Ф.
Кормильцева, М. В.
Issue Date: 2012-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Зеер, Э. Ф. Профессиональное самоопределение студентов в условиях социально обусловленных конфликтующих реальностей / Э. Ф. Зеер, М. В. Кормильцева // Образование и наука. — 2012. — № 10. — С. 79-87.
Abstract: The paper discusses the peculiarities of students’ professional identity in the context of socially conditioned conflicting realities. The individual social position is of a particular importance for the professional identity formation, so the authors carried out the research into the students professional self-determination with the reference to their socio-metric status in the academic group; the interpersonal relations were considered as conflict-generating – provoking the conflicting realities of students’ professional self-determination. The theoretical basis of the study involves the concept of personal professional growth with the emphasis on the students’ self-determination in the conflict situations. The research methodology combines the diagnostics of professional self-determination and socio-metric methods. The analysis and synthesis of the acquired empirical data reveal the differences in the expressed levels of components of the students’ professional identity according to their socio-metric status in the group. The research findings include the conformity of conflicting realities arising in interpersonal relationships in the academic process and reflected in the professional identity transformation. The above results can be used for psychological facilitation of students’ successful professional growth 
В статье говорится об особенностях профессиональной идентичности в контексте социально обусловленных конфликтующих реальностей. Важное значение в становлении данной идентичности имеет социальное положение личности в системе отношений. Поэтому авторами было предпринято исследование профессионального самоопределения студентов в зависимости от их социометрического статуса в учебной группе. При этом межличностные отношения рассматривались в качестве конфликтогенов, порождающих конфликтующие реальности профессионального самоопределения студентов. Теоретической основой исследования выступила концепция профессионального становления личности, смыслообразующим фактором этого процесса стало самоопределение человека в ситуациях конфликтующих реальностей. При построении методики исследования использовались диагностика профессиональной идентичности и методы социометрии. Обобщение и анализ полученных эмпирических данных позволили выявить различия в степени выраженности компонентов профессиональной идентичности студентов в зависимости от их статуса в учебной группе. Важным результатом исследования стала установленная закономерность, что межличностные отношения в процессе обучения порождают конфликтующие реальности профессионального самоопределения, которые отражаются в изменениях профессиональной идентичности. Результаты исследования могут быть использованы для организации психологического содействия успешному профессиональному становлению личности 
Keywords: PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION
PROFESSIONAL IDENTITY
SOCIO-METRICAL STATUS
CONFLICTING REALITIES
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ
ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ
СОЦИОМЕТРИЧЕСКИЙ СТАТУС
КОНФЛИКТУЮЩИЕ РЕАЛЬНОСТИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_10_99_06.pdf235,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.