Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12504
Title: | Ведущая активность как фактор преодоления личностной беспомощности в образовательном процессе (на материале изучения поведения младших школьников и подростков) |
Other Titles: | Leading activity alliviating the pupils’ helplessness in learning process |
Authors: | Vjatkin, B. A. Davydova, E. S. Zabelina, E. V. Вяткин, Б. А. Давыдова, Е. С. Забелина, Е. В. |
Issue Date: | 2014-06 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Вяткин, Б. А. Ведущая активность как фактор преодоления личностной беспомощности в образовательном процессе (на материале изучения поведения младших школьников и подростков) / Б. А. Вяткин, Е. С. Давыдова, Е. В. Забелина // Образование и наука. — 2014. — № 6. — С. 77-94. |
Abstract: | The research objective is to substantiate the possibility of overcoming the pupils’ personal helplessness in educational process by stimulating the leading age-related activity. The methodology is based on the poly-system interaction. The applied methods include using various questionnaires for diagnosing the learning and communicative activities of primary and secondary school pupils. The experimental data analysis demonstrates that learning activity of primary school pupils and communicative activity of teenagers can be regarded as the ways for overcoming their personal helplessness in educational process. The research novelty implies the investigation of functional correlations between the respondents’ personal helplessness and activity. The research outcomes provide the additional options for facilitating the self-sufficiency of primary and secondary school pupils, and mitigating their helplessness in educational process Цель данной работы - показать на основе обобщенных результатов серии эмпирических исследований возможность преодоления личностной беспомощности школьников при помощи стимулирования ведущего вида возрастной активности. Впервые изучены типы функционального взаимодействия личностной беспомощности и активности |
Keywords: | HELPLESSNESS SELF-SUFFICIENCY SCHOOLCHILDREN TEENAGERS TYPES OF INTERACTION SYNERGY COMPENSATION ANTAGONISM БЕСПОМОЩНОСТЬ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТЬ МЛАДШИЕ ШКОЛЬНИКИ ПОДРОСТКИ ТИП ВЗАИМОДЕЙСВТИЯ СИНЕРГИЯ КОМПЕНСАЦИЯ АНТАГОНИЗМ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
Origin: | Образование и наука. 2014. №6 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2014_6_115_007.pdf | 262,21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.