Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/14607
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFedorova, M. A.en
dc.contributor.authorФедорова, М. А.ru
dc.date.accessioned2016-10-23T17:56:59Z-
dc.date.available2016-10-23T17:56:59Z-
dc.date.issued2015-10-
dc.identifier.citationФедорова, М. А. Международный опыт научной деятельности студентов / М. А. Федорова // Образование и наука. — 2015. — № 8. — С. 175-187.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttp://www.edscience.ru/jour/article/view/496/451en
dc.identifier.otherhttp://www.edscience.ru/jour/article/view/496/452en
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/14607-
dc.description.abstractThe aim of the study is to consider the problem of students’ research both worldwide and in Russia. Methods. The methods involve review and analysis of the foreign and Russian scientific literature on studied subjects; surveys on the management and realisation of student’s scientific activity in different countries; comparative analysis of the data received during surveys. Results and scientific novelty. At the first stage literature concerning the question of doing research in different countries is analyzed. Then the problems existing in the sphere of students’ research worldwide are identified. Among them are students’ motivation, supervisors’ motivation, developing friendly scientific environment at various levels, communication in science. Then, two surveys were held to support the theoretical issues. The first concerned general aspects of students’ research internationally such as when they start doing it, how they are motivated, what are the relations with supervisors etc. The second included questions about general age of getting scientific degrees (bachelor, master, and PhD), and was divided into two parts: for international and Russian staff. Procedures and results of the surveys undertaken for revealing of scientists’ opinion on quality and features of the specified kind of students’ activity in different countries across the world are described. It is shown, that some problems are common for Russia and global scientific society. Practical significance. On the basis of world experience, some solutions on development of scientific activity of the Russian students have been proposed by the authoren
dc.description.abstractЦели статьи – осветить различные аспекты и вскрыть проблемы научной деятельности студентов в России и за рубежом. Методы. Обзор и анализ зарубежной и отечественной научной литературы по изучаемой тематике; опросы, касающиеся организации и осуществления студенческой научной деятельности в разных странах; сравнительный анализ данных, полученных в ходе опросов. Результаты и научная новизна исследования. Рассмотрены глобальные процессы, наблюдающиеся в современном профессиональном образовании. В теоретическом плане изучены вопросы, связанные с научно-исследовательской работой учащихся высших учебных заведений: мотивация студентов и их научных руководителей, создание соответствующей научной среды, налаживание научных коммуникаций. Описаны процедуры и результаты опросов, предпринятых для выявления мнения ученых о качестве и особенностях указанного вида деятельности студентов в разных странах мира. У респондентов среди прочего, в частности, выяснялось, когда учащиеся начинают исследования, какие мотивы движут ими, как складываются отношения с научным руководителем, чем отличаются научные изыскания претендентов на степень бакалавра, магистра, доктора. Сопоставление итогов теоретического и практического анализа показало, что некоторые проблемы являются общими и для России, и для мирового сообщества. Практическая значимость. Автором на основе имеющегося мирового опыта выдвинуты конкретные предложения по развитию научной деятельности российских студентовru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.language.isoenen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2015. №8ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectKNOWLEDGE ECONOMYen
dc.subjectGLOBALIZATIONen
dc.subjectHIGHER EDUCATIONen
dc.subjectRESEARCHen
dc.subjectSUSTAINABLE DEVELOPMENT STRATEGYen
dc.subjectЭКОНОМИКА ЗНАНИЙru
dc.subjectГЛОБАЛИЗАЦИЯru
dc.subjectВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕru
dc.subjectНАУЧНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯru
dc.subjectСТРАТЕГИЯ УСТОЙЧИВОГО РАЗВИТИЯru
dc.titleМеждународный опыт научной деятельности студентовru
dc.title.alternativeGlobal practices of students’ researchen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage175-
local.description.lastpage187-
local.issue8 (127)-
local.volume17-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2015-8-175-183-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_8_127_013.pdf309,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.