Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19734
Title: Мельницы и мельник в русской мифологии
Other Titles: Mills and Miller in Russian Mythology
Authors: Vedernikova, N. M.
Ведерникова, Н. М.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Ведерникова, Н. М. Мельницы и мельник в русской мифологии / Н. М. Ведерникова // Научный диалог. - 2014. - № 12 (36) : Филология. - С. 6-22.
Abstract: The article is made in line with folklore studies. The subject of the author’s attention are the mills as part of the cultural landscape. They are endowed with special status of the border zone, separate their (favourable, Christian) space from alien space (hostile, being at the mercy of nature spirits). Hence the ambivalence to the mills (a necessary part of the peasant world - a place hostile to man), which caused a number of behavioural prohibitions: it is prohibited to visit the mills by women and children (apparently, the mill was regarded as men’s area), to swim and to fish in the mill ponds. According to legends, the miller was a mediator between the peasant world and the water-sprite, as well as other evil spirits residing in the mill. The author relies on the folklore texts, ethnographers and folklorists observations. Beliefs, legends, oral stories about the mills constitute a large amount of folk prose. Image and assessment of the mills as a dangerous place and the miller as a sorcerer is a meaningful basis of all oral stories about the mills. The basis of them are common mythopoetical ideas about the world, its boundaries, spirits of earth and water, behavioural norms in the sacralised space areas. The personal records of the author’s folklore archives are put into the scientific use
Статья выполнена в русле фольклористики. Предметом внимания автора являются мельницы как элемент культурного ландшафта. Они наделены особым статусом пограничной зоны, отделяют свое (благожелательное, христианское) пространство от чужого (враждебного, находящегося во власти природных духов). Отсюда двойственность отношения к мельницам (необходимая часть крестьянского мира - место, враждебное человеку), вызвавшая ряд поведенческих запретов: на посещение мельниц женщинами и детьми (видимо, мельница расценивалась как мужская зона), купание и ловлю рыбы в мельничных прудах. По поверьям, мельник был посредником между крестьянским миром и водяным, а также прочей нечистью, пребывающей на мельнице. Автор основывается на фольклорных текстах, наблюдениях этнографов и фольклористов. Поверья, легенды, былички, устные рассказы о мельницах составляют большой тематический пласт фольклорной прозы. Изображение и оценка мельниц как опасного места, а мельника как колдуна составляет содержательную основу всех устных рассказов о мельницах. В основе их - единые мифопоэтические представления о мире, его границах, духах земли и воды, поведенческих нормах в сакрализованных пространственных зонах. Вводятся в научный оборот записи из личных фольклорных архивов автора
Keywords: ФОЛЬКЛОРИСТИКА
МЕЛЬНИЦА
ВОДЯНОЙ
НЕЧИСТАЯ СИЛА
МЕЛЬНИК
FOLKLORE STUDIES
MILL
MILLER
WATER-SPRITE
EVIL SPIRIT
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 12 (36)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_36_001.pdf3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.