Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20585
Title: | Особенности использования информационных технологий при изучении химии и экологии в профессионально-педагогическом вузе |
Other Titles: | Features of Information Technologies Usage in Case of Studying Chemistry and Ecology in Vocational Pedagogical Institution of Higher Education |
Authors: | Kharina, G. V. Inzhevatova, O. V. Харина, Г. В. Инжеватова, О. В. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Харина, Г. В. Особенности использования информационных технологий при изучении химии и экологии в профессионально-педагогическом вузе / Г. В. Харина, О. В. Инжеватова // Научный диалог. - 2014. - № 9 (33) : Филология. Педагогика. - С. 92-101. |
Abstract: | The possibilities of using information technologies in case of studying the disciplines "Chemistry" and "Ecology" in vocational pedagogical university are assessed. The relevance of the study is determined by the search for ways to improve the educational process. These disciplines are not major in vocational and pedagogical university. A slight amount of classroom hours is given for studying them. In connection with this problem the teacher is faced with the task to present the educational material in a concise and at the same time accessible, understandable form. The advantages of using case-based technologies and electronic presentations are proved. With their help the teacher is able to present all the diversity of the properties of the studied object or process, as well as to determine their place and role in the system of scientific knowledge about the world around us more accurately. The brief description of the electronic educational and methodical complex developed by the author is given. The information is given on how the students evaluate their usefulness. The experience in the implementation of some software in the learning process is presented. It is noted that using of computer technology in teaching chemistry and ecology promotes the synthesising and deepening students’ knowledge, but it does not exclude the traditional forms of learning Оцениваются возможности использования информационных технологий при изучении дисциплин «Химия» и «Экология» в профессионально-педагогическом вузе. Актуальность исследования обусловлена поиском путей повышения эффективности образовательного процесса. Указанные учебные дисциплины не являются профилирующими в профессионально-педагогическом вузе. На их изучение отводится незначительный объем аудиторных часов. В связи с этим перед преподавателем встаёт задача изложения учебного материала в краткой и в то же время доступной, наглядной форме. Доказываются преимущества использования кейс-технологий и электронных презентаций. С их помощью преподаватель получает возможность представить всё многообразие свойств изучаемого объекта или процесса, а также более точно определить их место и значение в системе научных знаний об окружающем нас мире. Дается краткая характеристика разработанным авторами электронным учебно-методическим комплексам. Приводятся сведения о том, как студенты оценивают их полезность. Представлен опыт внедрения некоторых программных продуктов в учебный процесс. Отмечается, что использование компьютерных технологий при обучении химии и экологии, способствует обобщению и углублению знаний студентов, но при этом не исключает традиционных форм обучения |
Keywords: | ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ INFORMATION TECHNOLOGIES КЕЙС-ТЕХНОЛОГИИ CASE TECHNOLOGIES УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИЙ КОМПЛЕКС EDUCATIONAL AND METHODICAL COMPLEX ЭЛЕКТРОННЫЕ ПРЕЗЕНТАЦИИ ELECTRONIC PRESENTATION КОМПЬЮТЕРНЫЕ ЛАБОРАТОРНЫЕ РАБОТЫ LABORATORY WORK |
ISSN: | 2225-756X |
Origin: | Научный диалог. — 2014. — № 9 (33) |
Appears in Collections: | Научный диалог |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_33_007.pdf | 1,84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.