Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29494
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorRonzhina, N. V.en
dc.contributor.authorEfanov, A. V.en
dc.contributor.authorРонжина, Н. В.ru
dc.contributor.authorЕфанов, А. В.ru
dc.date.accessioned2019-11-08T19:06:56Z-
dc.date.available2019-11-08T19:06:56Z-
dc.date.issued2018-04-
dc.identifier.citationРонжина, Н. В. Научная школа академика РАО Г. М. Романцева: история и перспективы развития / Н. В. Ронжина, А. В. Ефанов // Образование и наука. — 2018. — № 3. — С. 33-52.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/940en
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/record/display.uri?origin=resultslist&eid=2-s2.0-85062509418scopus_url
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29494-
dc.description.abstractIntroduction. The scientific schools serve as engines of development of science and the training centers for scientists. At the same time, the identity of the founder and head of the scientific school is of great importance; this person has to have unique theoretical thinking, talent and the researcher’s intuition, to be purposeful, responsible for generation of the ideas and personally interested in the development of current scientific problems, as well as to have distinctive managerial and pedagogical qualities.The aim of this article is to analyse the establishment and “evolution” of the scientific school of G. M. Romantsev, the Academician of the Russian Academy of Education; to identify the prospects for the main directions of the school development. Methodology and research methods. The study was based on the hermeneutic method of interpretation and understanding of scientific texts; general scientific methods of analysis, synthesis, comparison, generalization and interpretation of available scientific heritage were applied. Results and scientific novelty. The authors of the present publication have made an attempt to comprehend the content of scholarly writings by G. M. Romantsev and his followers within the framework of the scientific school; a theoretical model of professional pedagogical education in Russia was designed by them. It was found out that most of the research publications are interdisciplinary, often conducted at the intersection of Pedagogy, Psychology, Philosophy, Law and Economics; research and practice nature of most of the studies was defined: theoretical studies are traditionally accompanied by innovative experimental activity. The place of Vocational Pedagogy in the system of pedagogical sciences was proved; its role as theoretical and methodological foundations of vocational-pedagogical education was highlighted as well. The key theoretical and methodological premises of this type of education are formulated; its logical processes and vectors for further development are denoted. Scientific achievements of the scholars of G. M. Romantsev’s school in the field of the higher vocational education are presented; possible ways of advancement of vocational training for workers and handicraftsmen in Russia are presented. Practical significance. The output of the work undertaken by the representatives of the scientific school of G. M. Romantsev continue to be the basis for correction and development of education and vocational standards, the conceptual framework, regulatory background of vocational education, including legal support for occupational guidance among young people. Continued innovative activity of the research team and application in practice of the outcomes obtained will enable to narrow the gap between the theory and practice of vocational education, to enhance the competitiveness of the Russian higher school, and to meet the demands from the manufacturing sector and economy for qualified specialists. Furthermore, the research outcomes can provide substantial assistance to design the modern structure of the pedagogical scientific research organization and build an effective process management workflow. en
dc.description.abstractВведение. Научные школы служат локомотивами развития науки и центрами подготовки ученых. При этом большое значение имеет личность основателя и руководителя научной школы, который должен обладать уникальным теоретическим мышлением, талантом и интуицией исследователя-экспериментатора, быть целеустремленным, способным к генерации идей и лично заинтересованным в разработке актуальных научных проблем, а также иметь незаурядные организаторские и педагогические качества. Цель статьи – исследование становления, эволюции и прогнозирование перспектив развития основных направлений научной школы академика РАО Г. М. Романцева. Методология и методы. В основу работы положен герменевтический метод – метод толкования и понимания научных текстов, а также общенаучные методы анализа, синтеза, сравнения и обобщения научного наследия. Результаты и научная новизна. Авторами предпринята попытка осмысления содержания трудов Г. М. Романцева и коллектива авторов созданной им научной школы, спроектировавших теоретическую модель профессионально-педагогического образования в России. Отмечается междисциплинарность многих работ, которые часто ведутся на стыке педагогики, психологии, философии, права и экономики, и научно-практический характер большинства исследований: теоретические изыскания непрерывно сопровождаются инновационной экспериментальной деятельностью. Обоснованы место профессиональной педагогики в системе педагогических наук и ее роль как теоретико-методологического фундамента профессионально-педагогического образования. Сформулированы ключевые теоретические и методологические положения данного вида образования, обозначены его закономерные процессы и векторы дальнейшего развития. Представлены научные достижения ученых школы Г. М. Романцева в области высшего рабочего и ремесленного образования и описаны возможные сценарии совершенствования профессиональной подготовки рабочих и ремесленников в России. Практическая значимость. Итоги деятельности представителей научной школы Г. М. Романцева на сегодняшний день являются основой для коррекции и разработки образовательных и профессиональных стандартов, их понятийного аппарата, нормативно-правовой базы профессионального образования, в том числе правового обеспечения профессиональной ориентации молодежи. Продолжение инновационной деятельности научного коллектива и внедрение в практику ее результатов будет способствовать сокращению разрыва между теорией и практикой профессионального образования, усилению конкурентоспособности отечественной высшей школы и удовлетворению нужд производства и экономики квалифицированными специалистами. Кроме того, результаты исследований ученых могут оказать существенную помощь при создании современной структуры организации педагогических научных исследований и сделать более эффективным управление этим процессом. ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2018. №3ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectHIGHER EDUCATIONen
dc.subjectHIGHER EDUCATION OF TECHNICAL AND PROFESSIONAL WORKERSen
dc.subjectVOCATIONAL EDUCATIONen
dc.subjectVOCATIONAL PEDAGOGICAL EDUCATIONen
dc.subjectPROFESSIONAL PEDAGOGYen
dc.subjectHANDICRAFT EDUCATIONen
dc.subjectВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕru
dc.subjectВЫСШЕЕ РАБОЧЕЕ ОБРАЗОВАНИЕru
dc.subjectПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕru
dc.subjectПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕru
dc.subjectПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКАru
dc.subjectРЕМЕСЛЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕru
dc.titleНаучная школа академика РАО Г. М. Романцева: история и перспективы развитияru
dc.title.alternativeTHE SCIENTIFIC SCHOOL OF THE ACADEMICIAN G. M. ROMANTSEV: THE HISTORY AND PROSPECTS OF DEVELOPMENTen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage33-
local.description.lastpage52-
local.issue3-
local.volume20-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2018-3-33-52-
local.identifier.scopus85062509418-
local.identifier.eid2-s2.0-85062509418-
local.identifier.otherWOS:000461120400002wos
local.identifier.wos000461120400002-
Располагается в коллекциях:Образование и наука

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
edscience_2018_3_004.pdf469,63 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.