Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29581
Полная запись метаданных
Поле DC | Значение | Язык |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ulyanina, O. A. | en |
dc.contributor.author | Ульянина, О. А. | ru |
dc.date.accessioned | 2019-11-08T19:07:08Z | - |
dc.date.available | 2019-11-08T19:07:08Z | - |
dc.date.issued | 2018-12 | - |
dc.identifier.citation | Ульянина, О. А. Психологические аспекты создания практико-ориентированной среды в образовательных организациях МВД России / О. А. Ульянина // Образование и наука. — 2018. — № 10. — С. 121-138. | ru |
dc.identifier.issn | 2310-5828 | - |
dc.identifier.issn | 1994-5639 | - |
dc.identifier.other | https://www.edscience.ru/jour/article/view/1068 | en |
dc.identifier.other | https://www.scopus.com/record/display.uri?origin=resultslist&eid=2-s2.0-85063340115 | scopus_url |
dc.identifier.uri | https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29581 | - |
dc.description.abstract | Introduction. Modernisation of the Russian higher education system, change of conceptual paradigm and transition to competency-based approach to specialist training, which meets the urgent needs of informational technological society, make it necessary to study and develop methodological, content and procedural aspects of the implementation of this approach in practice. The aim of the research was to study psychological and pedagogical features of the design of a practice-oriented environment, contributing to the formation of personal competency of cadets of educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Russia. Methodology and research methods. The methodological framework of the research was based on comparative analysis, synthesis and generalisation of the content of the Russian and foreign publications, which describe the theory and practice of environmental and competency-based approaches in higher education. Results and scientific novelty. The peculiarities of the implementation of the environmental approach to the training of future specialists were shown. The con tent and conceptual meaning of such categorical-conceptual units concerning “environment” and “educational environment” was defined. The category of practice and its varieties in educational institution was analysed. The specificity of practice-oriented environment of educational organisations of the Ministry of Internal Affairs of Russia was described. The importance of practical orientation of educational environment as a prerequisite for cadets’ education was shown. The criteria of efficiency of the practice-oriented environment were distinguished. The final purposes of education were formulated, including personal competency of future specialists as the main purpose of education. The author emphasises the significance of a complex programme realisation for cadets’ psychological support as an integral component of practice-oriented educational environment of ministerial higher education institutions. The following main blocks of the program were highlighted and characterised: target, deterministic, content, medium, technological, analytically monitored, organisational and procedural. On the basis of the allocated blocks and their substantial description the attention is focused on advantages of implementation of this program promoting continuous personal improvement and realization of potential of participants of educational process. Practical significance. The author is convinced that the implementation of a comprehensive programme of psychological support in educational establishments of the Ministry of Internal Affairs of Russia will contribute to the continuous personal development and realisation of students’ potential and, ultimately, will improve the efficiency of vocational education of graduates. | en |
dc.description.abstract | Введение. Модернизация системы российского высшего образования, смена его концептуальной парадигмы и переориентация на компетентностный подход к подготовке специалистов, отвечающий первоочередным запросам информационно-технологического общества, обусловливают необходимость изучения и разработки методологических, содержательных и процессуальных аспектов реализации данного подхода. Цель исследования, изложенного в статье, – выявление психолого-педагогических особенностей проектирования практико-ориентированной среды, способствующей формированию личностной компетентности курсантов образовательных организаций Министерства внутренних дел (МВД) России. Методология и методы. В работе использовались методы сравнительного анализа, синтеза и обобщения содержания отечественных и зарубежных научных публикаций, описывающих теорию и опыт применения средового и компетентностного подходов в высшей школе. Результаты и научная новизна. Рассмотрены возможности реализации средового подхода применительно к подготовке будущих специалистов в военном вузе. Обозначена концептуальная сущность таких категориально-понятийных единиц, как «среда» и «образовательная среда». Проанализирована категория практики и ее разновидностей в учебном заведении. Описана специфика практико-ориентированного пространства учебных заведений МВД России и показана значимость практической ориентации образовательной среды как необходимого условия обучения и воспитания курсантов. Выделены критерии эффективности этой среды и сформулированы конечные цели образования, среди которых главной является личностная компетентность будущих специалистов. Подчеркивается, что для достижения указанной цели необходимо наличие комплексной программы психологического сопровождения курсантов как неотъемлемого компонента практико-ориентированной образовательной среды ведомственного вуза. Представлены и охарактеризованы основные блоки данной программы: целевой, детерминирующий, содержательный, средовой, технологический, аналитико-мониторинговый, организационный и процессуальный. Практическая значимость. Внедрение предлагаемой автором комплексной программы психологического сопровождения в образовательный процесс подведомственного МВД вуза будет способствовать непрерывному личностному совершенствованию курсантов, позволит максимально раскрыть их потенциал и в конечном счете существенно повысит качество профессиональной подготовки выпускников. | ru |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | ru | en |
dc.publisher | Российский государственный профессионально-педагогический университет | ru |
dc.relation.ispartof | Образование и наука. 2018. №10 | ru |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en |
dc.rights | Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). | en |
dc.rights | Авторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access). | ru |
dc.source | Образование и наука | ru |
dc.subject | ENVIRONMENT | en |
dc.subject | EDUCATIONAL ENVIRONMENT | en |
dc.subject | PRACTICE-ORIENTED ENVIRONMENT | en |
dc.subject | EDUCATIONAL ORGANISATIONS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF RUSSIA | en |
dc.subject | CADETS | en |
dc.subject | PERSONAL COMPETENCY | en |
dc.subject | PSYCHOLOGICAL SUPPORT | en |
dc.subject | СРЕДА | ru |
dc.subject | ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА | ru |
dc.subject | ПРАКТИКО-ОРИЕНТИРОВАННОЕ ПРОСТРАНСТВО | ru |
dc.subject | ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОРГАНИЗАЦИИ МВД РОССИИ | ru |
dc.subject | КУРСАНТЫ | ru |
dc.subject | ЛИЧНОСТНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ | ru |
dc.subject | ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ | ru |
dc.title | Психологические аспекты создания практико-ориентированной среды в образовательных организациях МВД России | ru |
dc.title.alternative | PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF FORMATION OF A PRACTICE-ORIENTED ENVIRONMENT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF RUSSIA | en |
dc.type | Article | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | en |
dcterms.audience | Other | en |
dcterms.audience | Parents and Families | en |
dcterms.audience | Researchers | en |
dcterms.audience | School Support Staff | en |
dcterms.audience | Students | en |
dcterms.audience | Teachers | en |
local.description.firstpage | 121 | - |
local.description.lastpage | 138 | - |
local.issue | 10 | - |
local.volume | 20 | - |
local.identifier.doi | 10.17853/1994-5639-2018-10-121-138 | - |
local.identifier.scopus | 85063340115 | - |
local.identifier.eid | 2-s2.0-85063340115 | - |
local.identifier.other | WOS:000461122200006 | wos |
local.identifier.wos | 000461122200006 | - |
Располагается в коллекциях: | Образование и наука |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
edscience_2018_10_008.pdf | 439,33 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.