Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31008
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorOblasova, T. V.en
dc.contributor.authorОбласова, Т. В.ru
dc.date.accessioned2020-04-05T16:27:30Z-
dc.date.available2020-04-05T16:27:30Z-
dc.date.issued2011-08-
dc.identifier.citationОбласова, Т. В. Развитие учебно-информационных умений школьников в процессе изучения гуманитарных дисциплин / Т. В. Обласова // Образование и наука. — 2011. — № 8. — С. 67-84.ru
dc.identifier.issn1994-8581-
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31008-
dc.description.abstractThe paper considers the psychological pedagogic mechanism of developing schoolchildrens information training skills, which implies mastering general ways of behavior and providing the increasing level of text comprehension: starting from the information retrieval up to its interpretation both in the authors context and the context of personal experience. The methodology applied in the research is based on pedagogic hermeneutics. The defined mechanism provides the basis for the new training technique aimed at improving schoolchildrens learning abilities by acquiring operational and technological skills, along with such personal qualities as dialogic thinking, subjectivity, reflectivity in text processing, high level of awareness in selecting value and semantic attitude.en
dc.description.abstractВ статье рассматривается исследованный автором психолого-педагогический механизм развития учебно-информационных умений в образовательном процессе, который заключается в освоении школьниками обобщенных способов действий, обеспечивающих продвижение по уровням понимания текста: от извлечения информации до интерпретации ее в авторском контексте и контексте личностного опыта понимающего субъекта. Методологическую основу исследования составили принципы педагогической герменевтики. Описанный механизм послужил основой для разработки принципиально новой технологии развития учебно-информационных умений, предусматривающей не только овладение операционально-технологическими умениями, но и развитие таких личностных качеств обучающихся, как диалогическое мышление, субъектность, рефлексивность при работе с текстом, высокая степень осознанности в выборе ценностно-смысловой позиции.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2011. №8ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectINFORMATION TRAINING SKILLSen
dc.subjectPEDAGOGIC MODELen
dc.subjectDIALOGIC THINKINGen
dc.subjectPSYCHOLOGICAL PEDAGOGIC TECHNIQUEen
dc.subjectEDUCATIONAL AND SCIENTIFIC TEXT UNDERSTANDINGen
dc.subjectУЧЕБНО-ИНФОРМАЦИОННЫЕ УМЕНИЯru
dc.subjectПЕДАГОГИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬru
dc.subjectДИАЛОГИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕru
dc.subjectПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯru
dc.subjectПОНИМАНИЕ УЧЕБНОГО И НАУЧНОГО ТЕКСТАru
dc.titleРазвитие учебно-информационных умений школьников в процессе изучения гуманитарных дисциплинru
dc.title.alternativeDeveloping the Information Training Skills of Schoolchildren in the Process of Learning the Humanity Subjectsen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage67-
local.description.lastpage84-
local.issue8 (87)-
local.volume13-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_08_008.pdf274,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.