Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31008
Title: | Развитие учебно-информационных умений школьников в процессе изучения гуманитарных дисциплин |
Other Titles: | Developing the Information Training Skills of Schoolchildren in the Process of Learning the Humanity Subjects |
Authors: | Oblasova, T. V. Обласова, Т. В. |
Issue Date: | 2011-08 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Обласова, Т. В. Развитие учебно-информационных умений школьников в процессе изучения гуманитарных дисциплин / Т. В. Обласова // Образование и наука. — 2011. — № 8. — С. 67-84. |
Abstract: | The paper considers the psychological pedagogic mechanism of developing schoolchildrens information training skills, which implies mastering general ways of behavior and providing the increasing level of text comprehension: starting from the information retrieval up to its interpretation both in the authors context and the context of personal experience. The methodology applied in the research is based on pedagogic hermeneutics. The defined mechanism provides the basis for the new training technique aimed at improving schoolchildrens learning abilities by acquiring operational and technological skills, along with such personal qualities as dialogic thinking, subjectivity, reflectivity in text processing, high level of awareness in selecting value and semantic attitude. В статье рассматривается исследованный автором психолого-педагогический механизм развития учебно-информационных умений в образовательном процессе, который заключается в освоении школьниками обобщенных способов действий, обеспечивающих продвижение по уровням понимания текста: от извлечения информации до интерпретации ее в авторском контексте и контексте личностного опыта понимающего субъекта. Методологическую основу исследования составили принципы педагогической герменевтики. Описанный механизм послужил основой для разработки принципиально новой технологии развития учебно-информационных умений, предусматривающей не только овладение операционально-технологическими умениями, но и развитие таких личностных качеств обучающихся, как диалогическое мышление, субъектность, рефлексивность при работе с текстом, высокая степень осознанности в выборе ценностно-смысловой позиции. |
Keywords: | INFORMATION TRAINING SKILLS PEDAGOGIC MODEL DIALOGIC THINKING PSYCHOLOGICAL PEDAGOGIC TECHNIQUE EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC TEXT UNDERSTANDING УЧЕБНО-ИНФОРМАЦИОННЫЕ УМЕНИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ДИАЛОГИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ ПОНИМАНИЕ УЧЕБНОГО И НАУЧНОГО ТЕКСТА |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2011. №8 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2011_08_008.pdf | 274,22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.