Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3585
Title: Математическое образование в условиях сетевого пространства
Other Titles: Mathematical education in the network environment
Authors: Testov, V. A.
Тестов, В. А.
Issue Date: 2013-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Тестов, В. А. Математическое образование в условиях сетевого пространства / В. А. Тестов // Образование и наука. — 2013. — № 2. — С. 111-120.
Abstract: The transition to the new educational paradigm in mathematical education is associated with the widespread introduction of information and communication technologies in education. The traditional teaching forms, methods, means and content do not seem to correspond with the new paradigm and need the theoretical reconsideration. In author’s opinion, it should be based on the post-non-classical methodology incorporating the synergetic world outlook and soft modeling ideas. The modern educational environment and network space provide the vast opportunities for self-study and self-education. However, the data perception tends to become nonlinear; and the task of the school, in this case, is to provide the nonlinear systemization of educational information through self-organized systems. The Author argues that the problem solving should remain the main activity in mathematics teaching, especially for the students of mathematical profile; the projecting activity should not dominate and prevail over the problem solving. 
В связи с широким внедрением информационных сетевых технологий в математическом образовании происходит переход к новой парадигме. Традиционные формы, методы, средства обучения математике и содержание обучения не укладываются в новую парадигму и нуждаются в теоретическом переосмыслении. Методологической основой новой парадигмы должна стать постнеклассическая методология, базирующаяся на синергетическом мировидении и идеях мягкого моделирования. Образовательная среда приобретает иные, по сравнению с прежними, возможности и ограничения. Возможности сетевого пространства способствуют переходу от обучения к самообучению и самообразованию. Процесс восприятия учеником нового материала в подобных условиях становится, как правило, нелинейным. Главной задачей школы в этих условиях становится нелинейное упорядочивание информации, приведение ее в самоорганизующуюся систему. Основным видом деятельности при обучении математике должно оставаться решение задач, особенно для учащихся, выбравших профили, связанные с математикой. Проектная же деятельность не должна вытеснять этот вид деятельности. 
Keywords: INFORMATIZATION OF EDUCATION
SELF-EDUCATION
SYNERGETICS
SOFT MODELING
NETWORK PROJECTS
MATHEMATICS EDUCATION
ИНФОРМАТИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
САМООБРАЗОВАНИЕ
СИНЕРГЕТИКА
МЯГКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ
СЕТЕВЫЕ ПРОЕКТЫ
ОБУЧЕНИЕ МАТЕМАТИКЕ
РЕШЕНИЕ ЗАДАЧ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_2_101_11.pdf185,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.