Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3674
Title: Вербализация эмоций и опознание лицевой экспрессии в структуре общения подростков и юношей
Other Titles: Emotional verbalization and identification of facial expressions in teenagers’ communication
Authors: Ivanova, Y. S.
Иванова, Е. С.
Issue Date: 2013-11
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Иванова, Е. С. Вербализация эмоций и опознание лицевой экспрессии в структуре общения подростков и юношей / Е. С. Иванова // Образование и наука. — 2013. — № 9. — С. 91-102.
Abstract: The paper emphasizes the need for studying the subjective effectiveness criteria of interpersonal communication and importance of effective communication for personality development in adolescence. The problemof undeveloped representation of positive emotions in communication process is discussed. Both the identification and verbalization of emotions are regarded by the author as the basic communication skills. The experimental data regarding the longitude and age levels are described, the gender differences in identification and verbalization of emotions considered. The outcomes of experimental study demonstrate that the accuracy of facial emotional expressions of teenage boys and girls changes at different rates. The prospects of defining the age norms for identification and verbalization of emotions are analyzed
В статье ставится вопрос о необходимости изучения субъективных критериев эффективности межличностного общения. Подчеркивается значимость общения для формирования личности в подростковом и раннем юношеском возрасте. Обсуждается проблема неразработанности репрезентаций положительных эмоций, возникающих в процессе и результате общения. Опознание и вербализация эмоций выделяются в качестве базовых коммуникативных навыков. Описываются данные лонгитюдного эксперимента и возрастных срезов. Рассматриваются гендерные различия опознания и вербализации эмоций. В результате анализа данных экспериментального исследования показано, что точность опознаваемых по лицевой экспрессии эмоций изменяется у юношей и девушек разными темпами. Обсуждаются перспективы определения возрастных норм для опознания и вербализации эмоций.
Keywords: INTERPERSONAL COMMUNICATION
VERBALIZATION OF EMOTIONS
EMOTIONAL VOCABULARY
IDENTIFICATION OF FACE EXPRESSION
ADOLESCENCE
МЕЖЛИЧНОСТНОЕ ОБЩЕНИЕ
ВЕРБАЛИЗАЦИЯ ЭМОЦИЙ
СЛОВАРЬ ЭМОЦИЙ
ОПОЗНАНИЕ ЛИЦЕВОЙ ЭКСПРЕСИИ
ПОДРОСТКОВЫЙ ВОЗРАСТ
ЮНОШЕСКИЙ ВОЗРАСТ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2013_9_108_07.pdf207,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.