Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12524
Title: Международный опыт разработки национальных систем квалификаций
Other Titles: International trends in developing the national qualifications systems
Authors: Aksenova, N. M.
Аксенова, Н. М.
Issue Date: 2014-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Аксенова, Н. М. Международный опыт разработки национальных систем квалификаций / Н. М. Аксенова // Образование и наука. — 2014. — № 5. — С. 23-33.
Abstract: The paper is devoted to a comparative analysis of international developments in establishing the qualifications systems; the related experience of the European Union countries are examined along with the main trends of the European discourse. The author demonstrates the mechanisms, guaranteeing the international comparability and compatibility of qualifications, and credits accumulation and transfer in vocational and higher education. The special emphasis is placed on developing principles of the national qualifications framework regarded as a basis of qualifications systems, the importance of the state participation and regulation of the national qualifications systems development, maintenance and coordination is pointed out. The paper describes different models of the end-users participation in the national qualifications system formation, including the general public, employers, education administrations and employment bodies
В статье дан обзор зарубежного дискурса в области формирования систем квалификаций. Представлен опыт ряда экономически развитых стран – членов Европейского Союза, а также главные направления общеевропейского дискурса. Показаны механизмы, обеспечивающие международную сравнимость квалификаций, возможности накопления и переноса зачетных единиц в профессиональном и высшем образовании. Поскольку основой национальных систем квалификаций является их рамка, особое внимание уделяется принципам ее создания, соответствующим тем, что существуют в Европейской рамке. Подчеркнуты значение государственного регулирования и поддержки процесса развития национальной системы квалификаций и роль государственных структур в координации взаимодействия субъектов данного процесса. Автор статьи демонстрирует модели совместного участия в формировании национальной системы квалификаций различных категорий заинтересованных сторон, включая граждан, работодателей, органы управления образованием и органы по труду и занятости
Keywords: NATIONAL QUALIFICATIONS SYSTEM
INTERESTED PARTIES
BENEFITS
STATE REGULATION
НАЦИОНАЛЬНАЯ СИСТЕМА КВАЛИФИКАЦИЙ
ЗАИНТЕРЕСОВАННЫЕ СТОРОНЫ
ПРЕИМУЩЕСТВО
ГОСУДАРСТВЕННОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2014. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_5_114_004.pdf168,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.