Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12537
Title: Об уровне качества математических знаний современных абитуриентов
Other Titles: Concerning the mathematical quality knowledge of modern university entrants
Authors: Rapotsevich, E. A.
Kolyman, E. N.
Рапоцевич, Е. А.
Колыман, Е. Н.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Рапоцевич, Е. А. Об уровне качества математических знаний современных абитуриентов / Е. А. Рапоцевич, Е. Н. Колыман // Образование и наука. — 2014. — № 9. — С. 21-33.
Abstract: The aim of the article is to analyze the dynamics of Unified State Examination GPA on Mathematics in Novosibirsk Region, Russia over the last two years.Methods. For diagnosing the Mathematics quality digestion of general education institution graduates, the authors apply the empirical material; correlation relationship between entrance test results and the results of Unified State Examination is assessed.Results. The research findings include the main causes of low results in Mathematics; one of them is the absence of clear conceptual thinking. The authors give the analysis of residual assessment for school mathematical knowledge during the entrance test results of incoming first-year students (brunches ofstudy: Public and Municipal Administration, Human Resource Management) of Siberian Management Institute, Siberian Affiliate of Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (Siberian Affiliate of RANEPA). The conclusion is drawn that the result of Unified State Examination isn’t an objectiveindicator of mathematical knowledge of the incoming first-year students.Scientific novelty. The authors single out the key factors caused low mathematical knowledge quality of school graduates. Correction ways and concrete steps to be taken for improving students’ assimilation of Bachelor’s Programme Science Disciplines are described. Practical significance. The authors note that the research outcomes can be used not only for improving Unified State Examination probity and objectivity of students’ quality assessment but for increasing basic Mathematics education as well
Цель статьи – проследить динамику среднего балла ЕГЭ по дисциплине «Математика» в российских школах и учебных заведениях Новосибирской области за последние два года. Методы. В работе приводится эмпирический материал по качеству усвоения выпускниками общеобразовательных учреждений основных разделов школьной математики; оценивается корреляционная связь итогов тестирования с результатами ЕГЭ. Результаты. Сформулированы причины низких результатов школьников по математике, одна из которых – отсутствие сформированного понятийного мышления. Проанализированы отслеживаемые в течение трех лет итоговые оценки остаточных школьных математических знаний, полученные на входном тестировании абитуриентов, зачисленных на первый курс по направлениям подготовки «Государственное и муниципальное управление» и «Управление персоналом» Сибирского Института Управления филиала Российской академии народного хозяйства и государственной службы. На основе этих данных сделан вывод о том, что балл ЕГЭ не является объективным показателем уровня знаний абитуриента по математике.Научная новизна. Обозначены факторы, обусловившие низкое качество математических знаний выпускников школ. Описаны варианты исправления сложившейся ситуации, которые могут обеспечить удовлетворительное усвоение материала по дисциплинам естественнонаучного блока программ бакалавриата. Практическая значимость. Авторы статьи надеются, что представленный материал поможет сделать ЕГЭ более честным и объективным инструментом измерения знаний школьников и повысить уровень базового математического образования
Keywords: RESIDUAL KNOWLEDGE
RESULTS OF UNIFIED STATE EXAMINATION
CONCEPTUAL THINKING
SCHOOL MATHEMATICS
ОСТАТОЧНЫЕ ЗНАНИЯ
РЕЗУЛЬТАТЫ ЕГЭ
ПОНЯТИЙНОЕ МЫШЛЕНИЕ
ШКОЛЬНАЯ МАТЕМАТИКА
ISSN: 2310-5828
1994-5623
Origin: Образование и наука. 2014. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_9_118_003.pdf561,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.