Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/14588
Title: Комплекс эмоциональных переживаний, соответствующих проявлениям вдохновения
Other Titles: The complex of emotional experiences, relevant manifestations of inspiration
Authors: Starikov, P. A.
Porkhacheva, E. P.
Lykova, S. N.
Стариков, П. А.
Порхачева, Е. П.
Лыкова, С. Н.
Issue Date: 2015-09
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Стариков, П. А. Комплекс эмоциональных переживаний, соответствующих проявлениям вдохновения / П. А. Стариков, Е. П. Порхачева, С. Н. Лыкова // Образование и наука. — 2015. — № 7. — С. 105-118.
Abstract: The aim of the study is to investigate structure of emotional experiences, relevant manifestations of inspiration creative activities of students. Methods. The proposed methods of mathematical statistics (correlation analysis, factor analysis, multidimensional scaling) are applied. Results and scientific novelty. The use of factor analysis, multidimensional scaling allowed to reveal a consistent set of positive experiences of the students, the relevant experience of inspiration in creative activities. «Operational» rueful feelings dedicated by M. Chiksentmihaji («feeling of full involvement, and dilution in what you do», «feeling of concentration, perfect clarity of purpose, complete control and a feeling of total immersion in a job that does not require special efforts») and experiences of the «spiritual» nature, more appropriate to peaks experiences of A. Maslow («feeling of love for all existing, all life»; «a deep sense of self importance, the inner feeling of approval of self»; «feeling of unity with the whole world»; «acute perception of the beauty of the world of nature, “beautiful instant”»; «feeling of lightness, flowing») are included in this complex in accordance with the study results. The interrelation of degree of expressiveness of the given complex of experiences with inspiration experience is considered. Practical significance. The results of the study show structure of emotional experiences, relevant manifestations of inspiration. Research materials can be useful both to psychologists, and experts in the field of pedagogy of creative activity
Цель исследования, основные результаты которого описаны в статье, – изучение структуры эмоциональных переживаний, связанных с проявлением вдохновения в творческой деятельности студентов вузов. Методика и методы. Авторами использовались методы математической статистики: корреляционный анализ, многомерное шкалирование, факторный анализ. Результаты и научная новизна. Выявлены составляющие комплекса переживаний студентов, соответствующие опыту вдохновения в творческой деятельности. В этот комплекс, согласно полученным в исследовании результатам, включены как «операциональные» переживания, выделенные М. Чиксентмихайи («чувство полного вовлечения, растворения в том, что вы делаете», «ощущение сосредоточенности, совершенной ясности цели, полного контроля над ситуацией», «чувство полного погружения в работу, не требующее специальных усилий»), так и переживания «духовного» характера, больше соответствующие пиковым переживаниям А. Маслоу («чувство любви ко всему существующему, всей жизни», «глубокое чувство своей значимости, внутреннее ощущение одобрения вас самих», «чувство близости ко всему, ощущение единства со всем миром», «обостренное восприятие красоты мира, природы, “прекрасного мгновения”», «ощущение легкости, парения»). Показана взаимосвязь степени выраженности данного комплекса переживаний с опытом вдохновения. Практическая значимость. Материалы публикации о структуре эмоциональных переживаний, сопровождающих проявления вдохновения в творческой деятельности, будут полезны как психологам, так и специалистам в области педагогики творческой деятельности
Keywords: STUDENTS
CREATIVITY
INSPIRATION
PEAKS EXPERIENCES
FLOW STATE
FACTOR ANALYSIS
MULTIDIMENSIONAL SCALING
СТУДЕНТЫ
ТВОРЧЕСТВО
ВДОХНОВЕНИЕ
ПИКОВЫЕ ПЕРЕЖИВАНИЯ
ПОТОКОВЫЕ СОСТОЯНИЯ
ФАКТОРНЫЙ АНАЛИЗ
МНОГОМЕРНОЕ ШКАЛИРОВАНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2015-7-105-118
Origin: Образование и наука. 2015. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_7_126_008.pdf325,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.