Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/14628
Title: Методика формирования структуры знаний обучаемых
Other Titles: Methods of forming the structure of knowledge
Authors: Snigiryova, T. A.
Grishanova, I. A.
Снигирева, Т. А.
Гришанова, И. А.
Issue Date: 2015-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Снигирева, Т. А. Методика формирования структуры знаний обучаемых / Т. А. Снигирева, И. А. Гришанова // Образование и наука. — 2015. — № 10. — С.108-120.
Abstract: The aim of the study is to describe the method of forming thestructure of knowledge of students on the basis of an integrated approach (expert, taxonomy and thesaurus) and the presentation of the results of its use in the study of medical and biological physics at the Izhevsk State Medical Academy. Methods. The methods used in the work involve: an integrated approach that includes group expert method, developed by V. S. Cherepanov; taxonomy and thesaurus approach when creating a model of taxonomic structure of knowledge, as well as models of the formation of the knowledge structure. Results. The algorithm, stages and procedures of knowledge structure formation of trainees are considered in detail; the model of the given process is created; the technology of content selection of a teaching material due to the fixed time that has been released on studying of concrete discipline is shown. Scientific novelty and practical significance. Advantage of the proposed method and model of students’ knowledge structure formation consists in their flexibility: at certain adaptation they can be used while training to any discipline apart of its specificity and educational institution. Observance of all stages of the presented technology of content selection of a teaching material on the basis of an expert estimation will promote substantial increase of quality of training; make it possible to develop the unified method uniting the various points of view of teachers on knowledge formation of trainees
Цель статьи – описание авторской методики формирования структуры знаний учащихся на примере изучения медицинской и биологической физики в Ижевской государственной медицинской академии. Методы, использованные в работе: комплексный подход, включающий метод групповых экспертных оценок (ГЭО), разработанный В. С. Черепановым, таксономический и тезаурусный подходы при создании таксономической модели структуры знаний. Результаты. Подробно рассмотрены алгоритм, этапы и процедуры формирования структуры знаний обучаемых; создана модель данного процесса; показана технология отбора содержания учебного материала с учетом фиксированного времени, отпущенного на изучение конкретной дисциплины. Научная новизна и практическая значимость. Достоинство предлагаемой методики и модели формирования структуры знаний учащихся заключается в их универсальности: при определенной адаптации они могут быть использованы при обучении любой дисциплине независимо от ее специфики и от вида образовательного учреждения. Соблюдение всех этапов представленной технологии отбора содержания учебного материала на основе экспертной оценки будет способствовать значительному повышению качества обучения, позволит разработать унифицированную методику, объединяющую различные точки зрения преподавателей, учителей на формирование знаний обучаемых
Keywords: KNOWLEDGE STRUCTURE
A MODEL OF THE STRUCTURE OF KNOWLEDGE
TECHNOLOGY SELECTION OF THE CONTENT OF THE MATERIAL
СТРУКТУРА ЗНАНИЙ
МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ СТРУКТУРЫ ЗНАНИЙ
ТЕХНОЛОГИЯ ОТБОРА СОДЕРЖАНИЯ МАТЕРИАЛА
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2015-10-108-120
Origin: Образование и наука. 2015. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_10_129_009.pdf254,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.