Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18392
Title: Проблема измеримости образовательных стандартов высшего профессионального образования
Other Titles: The problem of standards measurability in higher vocational education
Authors: Shikhov, Y. A.
Shikhova, O. F.
Kasatkin, A. A.
Шихов, Ю. А.
Шихова, О. Ф.
Касаткин, А. А.
Issue Date: 2016-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Шихов, Ю. А. Проблема измеримости образовательных стандартов высшего профессионального образования / Ю. А. Шихов, О. Ф. Шихова, А. А. Касаткин // Образование и наука. — 2016. — № 1. — С. 21-33.
Abstract: The paper aims to describe the taxonomic model as a multifunction matrix which ensures classifying educational information, educational reference materials, and students on the base of their competencies development level in the framework of the Federal State Educational Standards. Methods. The methods are based on qualimetric approach involving pedagogical expertise of matrix elements based on the Expert Group Appraisal method. Results. The paper presents methods and mathematical tools for assessing the ranking of cells of multifunctional matrix used for classifying the pedagogical objects. Scientific novelty. The paper introduces a new taxonomic model that solves the problem of educational standards measurability when implementing the competency-based approach in higher education. Practical significance. The taxonomic model and its application methods described in the study can be used for specifying and assessing the degree of achieving competency-based learning outcomes in higher education
Цель статьи состоит в описании таксономической модели, позволяющей классифицировать учебную информацию, педагогические контрольные материалы, а также уровни сформированности у обучающихся компетенций, соответствующих требованиям Федерального государственного образовательного стандарта. Методология и методики исследования основаны на квалиметрическом подходе, предполагающем педагогическую экспертизу элементов матрицы таксономической модели посредством групповых экспертных оценок в виде многофункциональной матрицы. Результаты. Описаны методика и математический аппарат для определения рейтинга ячеек многофункциональной матрицы, на основе которой осуществляется классификация рассматриваемых педагогических объектов. Научная новизна. Предложена новая таксономическая модель, позволяющая решить проблему измеримости компонентов образовательных стандартов в условиях реализации в высшей школе компетентностного подхода. Практическая значимость. Представленные в статье таксономическая модель и методика ее применения могут быть использованы для конкретизации компетентностно-ориентированных целей обучения в вузе и диагностики степени их достижения
Keywords: TAXONOMIC MODEL
MULTI-FUNCTION MATRIX
RANKING
LEVEL OF EXPERTISE
COMPETENCE
ТАКСОНОМИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ
МНОГОФУНКЦИОНАЛЬНАЯ МАТРИЦА
РЕЙТИНГ
УРОВЕНЬ ПОДГОТОВЛЕННОСТИ
КОМПЕТЕНЦИИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-1-21-33
Origin: Образование и наука. 2016. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_1_130_003.pdf641,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.