Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18396
Title: Системно-деятельностный подход к решению задач развития компьютерной компетенции будущих педагогов профессионального обучения
Other Titles: System and activity approach to the problems solution of computer competence development of future teachers of vocational education
Authors: Neupokoeva, Y. E.
Chapaev, N. K.
Неупокоева, Е. Е.
Чапаев, Н. К.
Issue Date: 2016-04
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Неупокоева, Е. Е. Системно-деятельностный подход к решению задач развития компьютерной компетенции будущих педагогов профессионального обучения / Е. Е. Неупокоева, Н. К. Чапаев // Образование и наука. — 2016. — № 3. — С. 106-127.
Abstract: The scientific specification of system and activity approach in relation to conditions of the educational process aimed at the development of computer competence is presented in the article. The task of efficiency increase of training process in information technologies of future teachers of vocational education in area of economy and management is set in the present research. Thus the attention of authors is focused on involving the trainees’ creative potential as much as possible through the application of model of the operated creative process. Results. Research was conducted at the Russian State Vocational Pedagogical University; the main methods of research are a method of supervision, questioning and conversation. By results of research, the specifying steps to areas of technology of the organization of educational process, approaches and techniques are made; didactic materials and manuals that led to increase of results of educational process which main objective is an improvement of quality of formation of computer competence are developed. Scientific novelty. Though separate elements of this research have already appeared in scientific literature, but in such combination, in relation to this technique of the organization of educational process, with use of the user computer hermeneutics (the term is for the first time used in such definition) researches have not been conducted yet. Practical significance. The practical importance of work originates in a problem of development of computer competence of future teachers of professional education and plays a key role in the development of continuous education in the conditions of a general computerization and large-scale development of a global network
Цель. В статье представлена научная спецификация системно-деятельностного подхода применительно к условиям учебного процесса, направленного на развитие компьютерной компетенции. В исследовании ставилась задача повышения эффективности процесса обучения информационным технологиям будущих педагогов профессионального обучения в области экономики и управления. При этом внимание авторов сфокусировано на том, чтобы максимально задействовать творческий потенциал обучающихся за счет применения модели управляемого творческого процесса. Результаты. Исследование проводилось на базе РГППУ, основными методами исследования являлись метод наблюдения, анкетирования и беседы. По результатам исследования производились уточняющие шаги в области технологии организации учебного процесса, подходов и методик, разрабатывались дидактические материалы и учебные пособия, что привело к существенному улучшению результатов образовательного процесса, основной целью которого было повышение качества формирования компьютерной компетенции. Научная новизна. Хотя отдельные элементы данного исследования уже фигурировали в научной литературе, но в такой комбинации, применительно к данной методике организации учебного процесса, с обоснованием пользовательской компьютерной герменевтики (термин впервые используется в такой дефиниции) исследования еще не проводились. Практическая значимость работы уходит корнями в проблему развития компьютерной компетенции будущих педагогов профессионального образования, играющих ключевую роль в развитии непрерывного образования в условиях всеобщей компьютеризации и масштабного развития глобальной сети
Keywords: SYSTEM AND ACTIVITY APPROACH
COMPUTER COMPETENCY
PEDAGOGICAL CREATIVITY
PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL EDUCATION
A TEACHER OF VOCATIONAL EDUCATION
СИСТЕМНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД
КОМПЬЮТЕРНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО
ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПЕДАГОГ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-3-106-127
Origin: Образование и наука. 2016. №3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_3_132_008.pdf462,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.