Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18419
Title: The role of education in the formation of knowledge society
Other Titles: Роль образования в формировании «общества знаний»
Authors: Valehov, J. F.
Валехов, Д. Ф.
Issue Date: 2016-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Valehov, J. F. The role of education in the formation of knowledge society = Роль образования в формировании "общества знаний" / J. F. Valehov. // Образование и наука. — 2016. — № 5. — С. 41-54.
Abstract: The article aims to define opportunities of education in the formation of knowledge society, which is an integral part of information society and closely related to such an important determinant of the level of society’s development as social capital. Methods. Methodological basis for analyzing this problem lies in a systematic approach to studying social processes, while a monographic method in methodology. Based on this method, the author tried to define the philosophic mission of educational institutions, which they had performed before the emergence of knowledge economy. This was a significant foundation for further development of society. Results. In the age of knowledge economy international competition is based on search for talents. The author defined that in knowledge society students receive necessary knowledge, which gives them an advantage over others. University education is the focus of attention on a global scale. Ensuring prosperity and well-being of society requires better use of human mind. Scientific novelty of the article concludes in well-founded proof that countries where education is built at an academic level can ensure the formation of a new, promising generation and can withstand international competition. Practical significance lies in the conclusion that the system of vocational education should cover all spheres of economy, science and culture meeting the needs and interests of the country. 
Цель данной статьи – обсуждение возможностей образования в формировании «общества знаний», которое является составной частью информационного общества и отражает уровень его социального капитала. Методы и методология. Методологической основой рассмотрения указанной проблемы стал системный подход к исследованию социальных процессов, а ведущей методикой – монографический метод, при помощи которого выявлялась философская миссия образовательных учреждений, выполняемая ими до возникновения «экономики знаний» и послужившая фундаментом для дальнейшего развития социума. Результаты. Констатируется, что в эпоху «экономики знаний» международная конкуренция подразумевает эффективные меры по поиску талантов и созданию условий для максимально полного раскрытия потенциала одаренности икреативности. Для укрепления благосостояния ипроцветания общества учащимся на всех уровнях образования, и особенно в период профессионального обучения в университетах, необходимо предоставлять те знания, которые будут способствовать выявлению и развитию их индивидуальных талантов и дадут им преимущество в конкуренции с другими на рынке труда в будущем. Научная новизна работы заключается в аргументированном доказательстве того, что страны, системы образования которых сосредоточены на качественной академической подготовке, могут обеспечить формирование нового перспективного поколения, что позволит выжить в международной экономической конкуренции. Практическая значимость предпринятого исследования состоит в том, что система профессионального образования должна охватывать все сферы экономики, науки и культуры, соответствующие потребностям и интересам государства
Keywords: KNOWLEDGE SOCIETY
PARADIGM SHIFTS
ADAPTIVE KNOWLEDGE
INFORMATION PROCESS
SOCIAL HARMONY
INDIVIDUAL LEARNING
ОБЩЕСТВО ЗНАНИЙ
ПАРАДИГМАТИЧЕСКИЕ ИЗМЕНЕНИЯ
АДАПТИВНЫЕ ЗНАНИЯ
ИНФОРМАЦИОННЫЙ ПРОЦЕСС
СОЦИАЛЬНАЯ ГАРМОНИЯ
ИНДИВИДУАЛЬНОЕ ОБУЧЕНИЕ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-5-41-54
Origin: Образование и наука. 2016. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_5_134_004.pdf264,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.