Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20507
Title: О планировании результатов обучения в рамках компетентностно-ориентированных основных образовательных программ
Other Titles: On Planning of Results of Teaching within Competence-Oriented Basic Educational Programs
Authors: Kolegova, E. D.
Колегова, Е. Д.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Колегова, Е. Д. О планировании результатов обучения в рамках компетентностно-ориентированных основных образовательных программ / Е. Д. Колегова // Научный диалог. - 2014. - № 2 (26) : Педагогика. - С. 91-101.
Abstract: The problems connected with the adoption of the standards of the new generation by the Russian higher education system are considered. It is noted that the modern employer requests not the worker with a certain qualification, but the involvement of the competent employee. Under such conditions the education system has to form new qualities of the graduate, resulting in the expediency of implementation of the educational standards focused on the student’s competences. The analysis of traditional (knowledge) and competence approaches to teaching from the perspective of the organization of this process is carried out. The necessity of the correct designing of the results of teaching is stated. It is emphasized that the designing has to be carried out in close connection with the development of the system of estimation of results and the creation of valuation means fund. The necessity of structuring the graduate’s competences is proved. The author believes that the competence as a complex integrated interdisciplinary category cannot be formed within one discipline when subject structuring of the educational process. It is necessary to distinguish the essential features of manifestation of competence in concrete spheres of educational professional activity. In addition, it is important to make the specification of substantial filling of disciplines according to the competences and then to correlate these elementary components of competences to qualification descriptors, levels of learning and mark scales
Рассматриваются вопросы, связанные с переходом российской системы высшего образования на стандарты нового поколения. Отмечается, что запрос современного работодателя состоит не в получении работника с определенной квалификацией, а в привлечении компетентного сотрудника. В таких условиях система образования должна формировать новые качества выпускника, что обусловило целесообразность реализации образовательных стандартов, ориентированных на компетенции студента. Проведен анализ традиционного (знаниевого) и компетентностного подходов к обучению с позиции организации этого процесса. Констатируется необходимость корректного проектирования результатов обучения. Подчеркивается, что проектирование должно осуществляться в тесной связи с разработкой системы оценивания результатов и созданием фонда оценочных средств. Доказывается необходимость структурирования компетенций выпускника. Автор считает, что компетенция как сложная интегральная междисциплинарная категория при предметном структурировании учебного процесса не может быть сформирована в рамках одной дисциплины. Следует выделить существенные признаки проявления компетенции в конкретных сферах учебно-профессиональной деятельности. Кроме того, важно произвести детализацию содержательного наполнения учебных дисциплин согласно компетенциям и далее соотнести эти элементарные составляющие компетенций с квалификационными дескрипторами, уровнями освоения и балльными шкалами
Keywords: КАЧЕСТВО ОБРАЗОВАНИЯ
EDUCATION QUALITY
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД
COMPETENCE APPROACH
КОМПЕТЕНЦИЯ
COMPETENCE
ПЛАНИРУЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ОБУЧЕНИЯ
ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ
VALUATION MEANS FUND
ОСНОВНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПРОГРАММЫ
BASIC EDUCATIONAL PROGRAMS
PLANNED RESULTS OF EDUCATION
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 2 (26)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_26_008.pdf6,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.