Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20508
Title: Управление образованием как фактор развития маркетинговой среды вузов
Other Titles: Management of Education as Factor of Development of Higher Education Institution Marketing Environment
Authors: Mushketova, N. S.
Мушкетова, Н. С.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Мушкетова, Н. С. Управление образованием как фактор развития маркетинговой среды вузов / Н. С. Мушкетова // Научный диалог. - 2014. - № 2 (26) : Педагогика. - С. 102-117.
Abstract: The article covers the problems of formation and modernization of national and supranational educational systems management which define models of the state educational policy influencing the marketing behavior of higher education institutions at the national and world markets. Basing on the results of the analysis of secondary information sources the author revealed legislative factors and conditions which should be taken into account by the higher education institutions when formulating strategy of development in the conditions of integration of the educational services market. The characteristic of two main historically developed models of state management of higher education - European and Atlantic - is given. It is proved that the administrative model of management of higher education actually ceased to exist, distinctions between Atlantic and European models are gradually obliterated. The tendency to decentralize the management of higher education institutes is noted. The characteristic feature of time is that the main powers and control of the results of management decisions are passed to higher education institutions. At the same time the quality control of education by regional, national and international scientific and methodical associations becomes tougher. Besides, the orientation to profit growth gains value. It is emphasized that agencies on quality control and monitoring of efficiency of higher education institutions act as new regulating subjects of the services market of higher education institutions - the special intermediary organizations
В статье рассматриваются вопросы формирования и модернизации управления национальными и наднациональными образовательными системами, которые определяют модели государственной образовательной политики, влияющей на маркетинговое поведение вузов на национальном и мировом рынках. На основе результатов анализа вторичных источников информации автором выявлены законодательные факторы и условия, которые вузам стоит принимать во внимание при разработке стратегии развития в условиях интеграции рынка образовательных услуг. Дается характеристика двум основным исторически сложившимся моделям государственного управления высшим образованием - европейской и атлантической. Доказывается, что административная модель управления высшим образованием фактически перестала существовать, различия между атлантической и европейской моделями постепенно стираются. Отмечается тенденция к децентрализации управления институтами высшего образования. Характерной чертой времени является то, что основные полномочия и контроль результатов управленческих решений передаются вузам. Одновременно ужесточается контроль качества образования региональными, национальными и международными научно-методическими объединениями. Кроме того, приобретает значение ориентация на рост прибыли. Подчеркивается, что в качестве новых регулирующих субъектов рынка услуг вузов - специальных посреднических организаций - выступают агентства по контролю качества и мониторингу эффективности вузов
Keywords: РЫНОК ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УСЛУГ
ЗАКОНОДАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
ГОСУДАРСТВЕННОЕ УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЕМ
EDUCATIONAL SERVICES MARKET
LEGISLATIVE ENVIRONMENT
STATE MANAGEMENT OF EDUCATION
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 2 (26)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_26_009.pdf8,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.